De ict-storing die vrijdag 26 januari 2018 in de middag en avond verschillende systemen van het Radboud UMC lamlegde, is veroorzaakt door hardwareproblemen en niet door een DDoS-aanval. Door de storing stokte de gegevensuitwisseling waardoor de afdeling spoedeisende hulp geen patiënten meer kon opnemen en moest doorverwijzen naar andere ziekenhuizen. In het Nijmeegse ziekenhuis werd voor de informatie-overdracht tussen artsen teruggegrepen naar papier.
‘Even dachten we aan een hack of een DDoS-aanval van buitenaf, maar dat bleek niet het geval’, meldt een woordvoerder van het ziekenhuis aan dagblad de Gelderlander.
In sommige delen van het ziekenhuis werkten de systemen niet. Daardoor konden artsen bijvoorbeeld geen beelden, zoals foto’s en mri’s, op hun scherm krijgen en was het niet mogelijk om informatie uit de elektronische patiëntendossiers te raadplegen. De overgang naar mondelinge overdrachten en overdrachten van uitslagen via papier kostte veel extra tijd waardoor een patiëntenstop werd afgekondigd.
Het ziekenhuis meldt op de website dat vrijdagavond rond 22.00 de storing was verholpen. De woordvoerder meldt aan de krant dat het voor het eerst is dat het Radboud door computerproblemen gedwongen was om de afdeling spoedeisende hulp (seh) te sluiten.