Legacy vormt een remmende factor voor innovatie in de it-sector. De nieuwe generatie it’ers staat veel dichter bij de business en de gebruikte applicaties dan de traditionele it’er. Bovendien consumeert de nieuwe it’er technologie op een ander niveau. Zoals wij een brood kopen, kopen zij capaciteit in de cloud. Moderne applicaties in de cloud zijn web-based en kunnen middels software-defined technologie gemakkelijk opschalen en migreren naar een andere omgeving; een harde vereiste in moderne enterprises waar de it-afdeling een korte time-to-market moet realiseren.
Deze ontwikkelingen zorgen dat we binnen zeven tot acht jaar niet meer over legacy zullen praten. Toch is kennis over legacy-omgevingen voor de nieuwe generatie op dit moment nog een noodzakelijk kwaad.
Onvervangbaar object?
Legacy-systemen oefenen druk uit op de nieuwe generatie it’ers, die ook gewend is aan snelheid en flexibiliteit, om kennis te vergaren over de werking van legacy-technologie. Veel organisaties leunen nog op het gebruik van legacy-applicaties, zoals crm-systemen of grote databases. Migratie van deze applicaties naar web-based omgevingen is vaak niet mogelijk door een te hoge cost of migration of code die niet geschikt is voor web-based technologie. Ook ontbreekt vaak de noodzaak om te veranderen, omdat de applicaties bijvoorbeeld niet worden gebruikt door eindklanten of leveranciers.
Naar schatting kan 75 procent van de applicaties migreren naar web-based applicaties, waar 25 procent van de applicaties afhankelijk blijft van legacy-omgevingen. Dit resulteert voor organisaties in een gebrek aan snelheid en flexibiliteit bij het aanbieden van diensten. Juist vanwege deze gebreken moeten organisaties innoveren en daarbij moderne technologie in gebruik nemen die flexibiliteit, schaalbaarheid en snelheid garanderen.
Niet te stoppen
In de huidige tijd staan de eindgebruiker en de user experience centraal. Een ontevreden klant is een verloren klant. Het is daarom noodzakelijk in te spelen op de vraag vanuit de markt en diensten daarop aan te passen. Een nieuwe dienst of zelfs een marketingcampagne moet binnen korte tijd uitgerold kunnen worden en soepel opereren. Dit geldt ook intern, waar steeds meer medewerkers met meer devices gebruik maken van interne diensten. Ook deze diensten zullen de toename in gebruik moeten aankunnen.
Legacy-omgevingen worden door het gebrek aan elasticiteit op termijn te duur om te onderhouden, waardoor verandering noodzakelijk wordt. Bedrijven worden gedwongen om te migreren. Dit zal resulteren in organisaties die legacy-applicaties gaan opdoeken. Zo realiseren organisaties op termijn een verlaging van kosten, toename in snelheid, flexibiliteit en de mogelijkheid beter in te spelen op de vraag vanuit de markt.
Software-defined
Om te zeggen dat legacy-technologie op korte tot middellange termijn verdwijnt is wellicht voorbarig. Deze technologie zal nodig blijven om bepaalde omgevingen en applicaties te blijven ondersteunen, net zoals de elektrische auto de dieselauto ook niet op korte termijn volledig zal vervangen. De it-sector zal de komende jaren echter wel de migratie van hardware-based appliances naar software-defined technologie inzetten, omdat deze nu eenmaal enorme voordelen van flexibiliteit, schaalbaarheid, integratie met verschillende eco-systemen en vooral het vermijden van lock-in met zich meebrengt.
De intelligentie van de hardware zal in de software gaan zitten. Vergelijk het met het vroegere kompas, rekenmachine en telefoon. Deze toepassingen zijn inmiddels allemaal verwerkt in de software van de smartphone in onze broekzak. Hardware wordt ondersteunende technologie om de niet te stoppen kracht van innovatie te ondersteunen.
Dirk Marichal, vice president EMEA en India bij Avi Networks