Ik las gisteren dat er geruchten zijn dat Apple vanwege tegenvallende resultaten wil stoppen met de iPhone X. Waarom is dit nieuws? Dit nieuws stond weliswaar in de Telegraaf, en daar is zelfs de nieuwe bikini van Sylvie Meijs nieuws maar toch, waarom is dit nieuws? Als Miele met een nieuwe stofzuiger komt is dat toch ook geen nieuws.
Consumenten schijnen de telefoon van Apple te duur te vinden. Twaalfhonderd euro is ook wel een heel klein beetje veel te veel geld voor de enige echte nieuwe feature die er op zit: gezichtsherkenning. De telefoon kan namelijk een gezicht herkennen dat zo dom is om twaalfhonderd euro uit te geven voor een telefoon.
Wat ik wel nieuws vond deze week is dat de techbedrijf en winkelketen Amazon deze gezichtsherkenning gaat gebruiken voor de nieuw te openen winkel van de toekomst. In deze winkel houden sensoren en camera’s bij wat klanten uit de schappen halen. Je hoeft dan niet meer af te rekenen bij de kassa maar loopt zo naar buiten en het geld wordt automatisch van je rekening gehaald. Daarbij wordt een combinatie van gezichtsherkenning en kunstmatige intelligentie gebruikt. Superhandig en, tenzij je met een bivakmuts op winkelt natuurlijk, super privacy onhandig. Maar voor wat gemak schuiven we graag onze privacy opzij.
Zelf scannen
In de Supermarkt waar ik altijd winkel daar kan je de producten die je in je karretje stopt zelf scannen. Maar dit zelfscannen vind ik zo’n halve oplossing. Helemaal omdat ze aan het einde bij de kassa ook nog eens steekproefsgewijs gaan controleren of je zelf ook niet steekproefsgewijs hebt gescand. En omdat ik niet geschikt ben als kassière en mijn dochter ongevraagd producten in mijn karretje gooit, kan ik dus uiteindelijk alsnog al mijn boodschappen op de band leggen om te laten scannen door een echte kassière. Er hangt nu ook een foto van mij in de supermarkt met daaronder de waarschuwing ‘deze man kan niet scannen’. Ik winkel inmiddels met bivakmuts.