Na ruim dertig jaar vervangt ING de tan-code, zowel via de papieren lijst als sms, door mobiel bevestigen. In plaats van het overtypen van de beveiligingscode van een papieren lijst of sms’je, kunnen klanten hun opdrachten in de Mobiel Bankieren App van ING alleen nog bevestigen met hun mobiele pin of vingerafdruk. Volgens de bank is deze sneller, veiliger en gemakkelijker. De vervanging van de tan-code gaat gefaseerd.
ING heeft zijn online omgeving vernieuwd om klanten op hun smartphone, laptop, pc en tablet dezelfde ervaring te geven. De bank wil dat zijn klanten opdrachten voortaan standaard met de ING Mobiel Bankieren App regelen. Op dit moment gebruiken ruim 3,2 miljoen klanten de online bankierenapp en ING verwacht dat dit aantal de komende jaren zal toenemen.
De komende maanden worden alle particuliere klanten gefaseerd overgezet naar het vernieuwde ‘Mijn ING’. Alle klanten met de Mobiel Bankieren App gaan dan ook over op mobiel bevestigen. Klanten die de app niet kunnen gebruiken, bevestigen hun opdrachten voorlopig nog met een tan-code. Eind 2018 komt ING voor deze klanten met een alternatief. Daarmee neemt ING na ruim dertig jaar gefaseerd afscheid van de tan-code.
Voor klanten die hulp nodig hebben bij het overstappen naar mobiel bevestigen heeft de bank online uitlegvideo’s gemaakt. Ook staan door het hele land op de 242 ING-kantoren zogeheten Digi-coaches.
Voor zakelijke klanten wordt mobiel bevestigen in maart 2018 geïntroduceerd, het vernieuwde Mijn ING Zakelijk volgt later.
Tan-code
Een tan (transactie-autorisatienummer)-code is een eenmalig wachtwoord, dat door sommige banken werd en wordt gebruikt voor internetbankieren. De code is een nummer dat moet worden ingevoerd als accordering van de transactie. De codes werden voor het eerst gebruikt in 1986, bij de introductie van de Girotel. Dat was de eerste mogelijkheid voor elektronisch bankieren bij de Postbank, later opgegaan in ING. De bank stuurde de tan-codes lange tijd in een papieren overzicht naar klanten; elke tan-code kon maar een keer voor worden gebruikt om een transactie te autoriseren.
Het laatste woord is hier, denk ik, nog niet over gezegd. We zijn met z’n tweeën en hebben 2 telefoons. Een oude Siemens waarmee je uitstekend kan bellen en SMSsen en een nieuwer model met alle toeters en bellen. Voor het nieuwe bankieren moet je i.g.v. bevestigen elk een aparte telefoon hebben. Met TAN kan je beide toestellen gebruiken; met de app niet meer. Moet dus nu een nieuwe telefoon kopen, al was het alleen maar om te kunnen betalen. Wat dacht je van die 1,2 miljoen “analfabeten” die Nederland nog telt, alsmede ouderen die amper nog met een computer kunnen werken of een iPhone bezitten? Heb de reacties op internet (Consumentenbond) al gelezen. Ben benieuwd naar het alternatief.
Mensen zien dit bericht en raken snel in paniek omdat ze misschien geen smartphone hebben/willen. Maar misschien moeten ze eerst goed lezen voordat ze in paniek raken. “Klanten die de app niet kunnen gebruiken, bevestigen hun opdrachten voorlopig nog met een tan-code. Eind 2018 komt ING voor deze klanten met een alternatief.“