Het is algemeen bekend dat de continue beschikbaarheid van informatie onze manier van leven en werken voorgoed heeft veranderd. We kunnen emails onderweg beantwoorden, waardoor ze zich niet langer opstapelen in onze mailbox. Teams ontvangen informatie op tijd, wat ze productiever maakt. En zo zijn er nog heel veel voorbeelden.
Aruba, a Hewlett Packard Enterprise company, levert netwerkoplossingen waarmee organisaties van elke omvang de nieuwste generatie mobiele gebruikers kunnen bedienen. We krijgen regelmatig de vraag om positieve effecten van mobiliteit voor bedrijven te kwantificeren: hoeveel productiever zijn mijn medewerkers dan? Wat is het effect van mobiliteit op het werven en behouden van mensen? Zijn de voordelen van mobiliteit gelijkmatig verdeeld over alle medewerkers en alle leeftijdscategorieën?
Juist vanwege deze vragen is het global workforce mobility onderzoek van de Economisch Intelligence Unit (EIU) erg interessant. Het biedt concrete inzichten in de voordelen van investeringen in technologieën die de mobiliteit optimaliseren en zo bijdragen aan hogere medewerkerstevredenheid en betere bedrijfsresultaten.
GenMobile is geen leeftijdscategorie
Allereerst maakt het onderzoek een einde aan de misvatting dat millennials het meest profiteren van mobiliteit. Dat is onjuist. Uit het onderzoek blijkt dat medewerkers in alle leeftijdscategorieën – van 18 tot 65 – evenveel belang hechten aan mobiliteit en goede mobiele werkplekken. Verder blijkt dat alle medewerkers een eigen smartphone hebben, er een van hun werk gebruikt of beide. Eigenlijk zijn alle medewerkers nu dus GenMobile. Het is een groep waarbij leeftijd geen rol speelt en die het best te omschrijven is door een gedeelde affiniteit met mobiele apparatuur, niet door een geboortejaar.
Deze resultaten laten duidelijk zien dat het optimaliseren van de mobiliteit op de werkplek een strategische noodzaak voor zakelijk succes is. Elke medewerker is mobiel en of een bedrijf daar gebruik van maakt, heeft direct invloed op de bedrijfsprestaties.
Mobiliteit is meer dan Wi-Fi
Het is belangrijk om te begrijpen dat goede werkplekmobiliteit verder gaat dan het aanbieden van hoogwaardige Wi-Fi. Het draait om de beschikbaarheid van de tools die de basis vormen voor de creativiteit en samenwerking binnen het bedrijf. Dat is een fundamentele voorwaarde om als bedrijf innovatief te zijn. Die tools moeten dan ook breed aanwezig zijn.
Uit het EIU-onderzoek blijkt ook dat organisaties die mobiele technologie aanbieden drie keer beter zijn in de ondersteuning van anywhere, anytime werkplekconcepten, zoals hot desking. Deze werkplekken bieden medewerkers alle faciliteiten om met effectief iedereen te interacteren, ongeacht het moment of het project waaraan ze werken.
320 uur extra productiviteit per medeweker, per jaar
Maar wat zegt het onderzoek over de productiviteitswinst die organisaties kunnen verwachten van een robuuste omgeving? Heel veel.
Bij bedrijven die mobiliteit slim inzetten, kosten projecten waar iemand normaal acht uur aan werkt, maar zo’n zeven uur. Dat is ongeveer een uur winst per persoon of 16 procent, ongeacht de organisatiegrootte, het soort bedrijf of de regio. Als we dit in perspectief plaatsen: 16 procent extra productiviteit op een werkdag van acht uur betekent 320 uur winst op jaarbasis, als je uitgaat van het standaard aantal vakantiedagen. Dat is dus per medewerker meer dan acht weken extra output. Voor een bedrijf met 10.000 medewerkers komt dat neer op 3,2 miljoen uur of 80.000 weken extra productiviteit per jaar.
Impact op de werving en behoud van toptalent
Als we met werkgevers praten, komt vaak het belang van het aantrekken en behouden van het juiste talent om innovatie te stimuleren ter sprake. In primaire markten is de concurrentie heftig. Sommige bedrijven geven aan dat de ze continu moeten strijden om de beste mensen.
Het onderzoek laat zien waarom dat zo is. In het algemeen zijn bedrijven die vooroplopen met mobiliteit drie keer beter in het aantrekken van medewerkers. Ze hebben ook hogere cijfers voor retentie en een medewerkersloyaliteit die 21 procent hoger ligt.
Van de medewerkers geeft een kwart aan dat robuuste mobiliteit een belangrijke reden is om een baan te accepteren. Het beste talent eist de beste mobiliteit. En beperkte mobiliteit betekent het beperken – of zelf afstoten – van de huidige medewerkers.
Hoe ziet een productieve mobiele werkplek eruit?
Ondanks de focus op het creëren van ‘mobile-first’ werkplekken, blijkt uit het EIU-onderzoek dat slechts 11 procent van alle organisaties hun mobiliteit optimaal ingericht heeft. Bovendien ligt 50 procent achter op de mobiliteitscurve. Dit betekent dat veel bedrijven er niet in slagen om een omgeving te creëren de helpt om het maximale uit hun medewerkers te halen. Terwijl dat juist een belangrijke aanjager van groei is.
Hoewel technologie de basis legt voor de adoptie van nieuwe innovaties, is een complete vervanging van de bestaande apparatuur niet per se nodig. Een slimme aankoop die past bij de IT-omgeving kan de impact van de bestaande systemen ook optimaliseren.
#1 in Magic Quadrant voor ‘Wired & Wireless LAN Access Infrastructure’
Onder de vleugels van Hewlett Packard Enterprise biedt Aruba alles op het vlak van veilige netwerken, wired en wireless en in een krachtige mobile engine. Volgens Gartner biedt Aruba het meest complete portfolio aan netwerkoplossingen dat momenteel verkrijgbaar is. Het plaatste Aruba met een maximale score (6 uit 6) op de nummer 1 positie in haar Magic Quadrant voor ‘Wired & Wireless LAN Access Infrastructure’. Bovendien scoorde Aruba voor alle use cases in het Critical Capabilities Report het best in een groep van 16 leveranciers.
Klik hier voor het Gartner rapport en voor informatie over hoe u meer efficiency, innovatie en groei via uw netwerk kunt realiseren.