Vertrouwen in de toekomst en positieve energie zijn twee eigenschappen die centraal staan in de carrière van Lucas de Clercq. In 2016 nam hij, na ervaring op te hebben gedaan bij verschillende grote it-bedrijven zoals Microsoft, JDM Software over. Dit bedrijf, nu bekend onder de naam PeterConnects, ontwikkelt softwareoplossingen voor klantcontact waarin context en communicatie samenkomen. De Clercq geeft aan dat hij na één jaar aan de heao niet direct aan een carrière in de it dacht, al was hij wel gefascineerd door de Commodore 64.
Via een vriend kwam hij, eigenlijk per toeval, terecht bij Commodore Computers als stagiair. ‘Dat ik zo goed als niets van computers wist kwam goed uit, want ik moest handleidingen voor eindgebruikers schrijven.’ Terwijl hij bij Commodore werkte kwam de eerste pc van Commodore op de markt, de PC10. De Clercq nam hem mee naar huis en toen was zijn interesse voor it definitief gewekt.
Finance-kans laten schieten
Na zijn tijd bij Commodore kwam hij, via wat omzwervingen, bij Digital Equipment terecht als accountmanager in de bankensector. Op de vraag of hij wel eens fouten heeft gemaakt in zijn carrièrepad antwoordt hij dat hij ooit de kans heeft gehad om bij Digital de baas te worden van het hele finance-segment. ‘Toen heb ik nee gezegd. Ik was er voor mijn gevoel nog niet klaar voor. Ik weet niet of het verstandig is geweest, om op dat moment mijn kans niet te grijpen. Maar ik bleef er vertrouwen in houden dat het goed zou komen.’ In deze periode haalde De Clerq wel, na aansporing van zijn toenmalige baas, zijn mba-diploma bij de particuliere managementopleider Nimbas.
Klaarstoomcursus
Na de overname van Digital Equipment door Compaq is De Clercq naar Microsoft gegaan, waar hij vijftien jaar bleef en functies als salesmanager, oem-directeur en directeur business development vervulde. ‘Na een reorganisatie bij Microsoft kwam mijn rol te vervallen, maar dat kwam eigenlijk als geroepen. Het was weer tijd voor iets nieuws. Ik heb toen het geluk gehad om twee jaar rond te kunnen kijken en te zoeken naar wat ik echt wilde. Bij toeval, alweer, vertelde een vriend me dat de oprichter van JDM Software een opvolger zocht. En toen viel alles op zijn plaats.’
Van een onderdeel zijn in een gigantische organisatie als Microsoft, naar aan het roer staan van een eigen onderneming; het lijkt een flinke stap. Toch voelde dit heel natuurlijk, aldus De Clercq: ‘Bij Microsoft heb ik mijn rollen ook altijd ondernemend ingevuld. Ik stond samen met mijn team voor het behalen van resultaten en voelde me daar heel verantwoordelijk voor. Daarom voelde de overgang voor mij ook niet zo vreemd.’ Het was wel even wennen, zo stelt hij. ‘Nieuw is vooral dat je voor de hele bedrijfsvoering verantwoordelijk bent inclusief financiering en het personeelsbeleid bijvoorbeeld. Dat was bij Microsoft bij anderen belegd .’ De Clercq vervolgt: ‘Het lijkt wel of alles voor deze functie een soort klaarstoomcursus is geweest om dat wat ik nu doe, goed te doen. Met name alle business en peoplemanagementprocessen van een groot bedrijf als Microsoft komen nu bijzonder goed van pas. Zelfs de ervaring op het gebied van rapporteren, wat ik bij Microsoft niet erg leuk vond, komt mij nu goed uit.’
Omnichannel klantcontact
De Clercq besloot voor JDM Software te gaan vanwege de innovatieve omgeving. Het internationale karakter van het bedrijf sprak hem ook aan. Twintig jaar geleden zag hij al kansen in het product waar hij nu aan werkt.
‘Tijdens mijn tijd bij Digital Equipment heb ik eens een hoofdstuk geschreven voor een boek van het onderzoeks- en adviesbureau Giarte over hoe klanten zich door verschillende kanalen bewegen bij een bank. Dat was heel vernieuwend omdat internet toen pas net als nieuw kanaal opstond. Destijds heette dat multichannel. Nu komt dat weer helemaal terug in het omnichannel klantcontact dat we met onze PeterConnects producten verzorgen. We zorgen dat communicatie waardevoller wordt door het toevoegen van context vanuit meerdere kanalen. Goede communicatie begint bij weten met wie je communiceert. Onze oplossingen zorgen ervoor dat alle relevante informatie uit interne en externe systemen direct beschikbaar zijn tijdens de communicatie met klanten. Dit gaat dan om zowel informatie uit interne bronnen zoals SalesForece of SAP als externe bronnen zoals LinkedIn of Social Listening. Wij ondersteunen naast telefonie alle moderne communicatiemethoden zoals Whatsapp, Facebook, Webchat, Twitter. Maar ook IoT-berichten behandelen wij als de start van een conversatie.’
Schaakbord
Welke lessen De Clercq heeft geleerd? ‘Als je niet goed oplet wat de grotere ontwikkelingen op het schaakbord zijn, kan je zo maar niet relevant zijn. Dit idee nemen we mee in onze visie voor PeterConnects. De behoeften en mogelijkheden op het gebied van communicatie ontwikkelen zich in snel tempo en wij spelen daar goed op in. Er zijn bijvoorbeeld veel kansen op het gebied van de verschuiving van telefonie naar de cloud. Dat is ook voor ons een belangrijke ontwikkeling en wij zijn, in nauwe samenwerking met Cisco en Microsoft, onze producten naar de cloud aan het brengen. Als dat gereed is betekent dit dat we dan ook meteen wereldwijd beschikbaar zijn.’
Bij PeterConnects heeft hij ten slotte een flinke professionaliseringsslag gemaakt. Naast een uitvoerige productroadmap heeft hij het bedrijf naar eigen zeggen proactiever gemaakt: ‘We stonden voorheen wat verder af van de klant. Ik heb daar verandering in gebracht. Een voorbeeld daarvan is de internationale roadshow die we vorig najaar hebben gedaan. Daarbij ontmoetten we onze partners om onze nieuwe plannen te laten zien, maar ook om hun feedback te krijgen.’ De Raad van Advies, die hij zelf in het leven heeft geroepen, houdt hem scherp. ’Ik ga het hier nog heel lang volhouden, ik vermoed zelfs dat dit mijn laatste baan gaat worden’, besluit hij.