Laadpalen, elektriciteitsnetwerken met een te kleine capaciteit, een overbelast net, te weinig groene stroom: slaan we met de elektrische auto wel de juiste weg in?
Een van de grote problemen van elektrische auto’s is nog steeds de opslag van de energie in accu’s waar ook nog eens grote hoeveelheden bijzondere aardmetalen en andere grondstoffen voor nodig zijn. Wat dat betreft is het niet allemaal hosanna.
Toch bestaat er een technologie waar je de laatste jaren weinig meer van hoort: brandstofcellen (al is het in feite natuurlijk ook een elektrische auto). Toyota heeft in ieder geval de Mirai al sinds 2015 in productie (en tot februari 2017 2840 auto’s verkocht).
Moeten we doorgaan met het elektrificeren van ons wagenpark met accu’s of is een andere kant opkijken misschien geen gek idee, wat vind jij?
@technicus: inderdaad een leuke discussie laten we het dan ook tot dat onderwerp beperken.
Ik ben voor waterstof. Dit is namelijk te produceren als er een overschot aan stroom is. Bijvoorbeeld bij zonnig weer of harde wind. In duitsland hebben ze regelmatig stroom over maar die zijn dan ook vele malen verder dan het kolen stokende nederland. Dat we in nederland zwaar achterlopen met de alternatieve energie is geen reden om geen waterstof te gebruiken. zie ook: http://www.energiebusiness.nl/2012/06/22/noorwegen-wekt-611-procent-duurzaam-op-nederland-38-procent/
Goed dat er een alternatief is voor de accu. Waterstof heeft zelfs geen CO2 uitstoot. Het is een kwestie van tijd dat de consument zelf zijn waterstof gaat produceren. Vooral omdat de overheid in nederland er alles aan doet om de consument vooral niet zijn eigen stroom te laten produceren. Want daar zijn de energieleveranciers niet blij mee.. Verder is er nu de eerste windmolen in nederland die rechtstreeks waterstof kan maken.
Wat is er leuker dan een tankstation voor waterstof met een grote windmolen ernaast die het ter plekke produceert?
Als ik ‘smorgens door een soort Google karretje automatisch naar mijn werk getuft word
en om vijf ook ook weer terug gebracht word, dan heb ik geen dikke Volvo meer nodig en kan ik welicht een abo op een leuk dagblad nemen.
Dat wagentje is dan de rest van de dag beschikbaar voor Oma en tante Nel want dat ding kan natuurlijk ook zonder pasagiers automatisch rijden.
De catch is natuurlijk dat je dan ’s morgens vroeg nog steeds een hoop van die wagentjes nodig hebt. Daar mag een ander wat op verzinnen.
Openbaar vervoer dat wel werkt…. maar dan niet 020 maar in de rest van Nederland ?