Telecom en ict-dienstverlener KPN introduceert samen met meervoudig Olympisch kampioen Sven Kramer een hypermoderne versie van de klassieke stoel die kinderen helpt overeind te blijven op het ijs. Die hulp is volgens KPN en Kramer nodig: één op de drie kinderen tussen de vier en twaalf jaar oud kan niet schaatsen, zo blijkt uit eigen onderzoek onder bijna duizend Nederlandse ouders.
De slimme stoel heeft talloze sensoren die detecteren of het evenwicht goed is en of de juiste schaatsbewegingen gemaakt worden. Speciale lasers helpen om recht vooruit te schaatsen en dankzij de speciale poten blijven de kleintjes daar niet achter haken met hun schaatsen. Sven Kramer geeft via een ingebouwde luidspreker technische tips die de eerste stapjes op het ijs nog leuker en makkelijker maken. De stoel is verder uitgerust met een versnellingsmeter, een snelheidsmeter en drukgevoelige sensoren in de handgrepen die detecteren of het kind naar één kant leunt. Leds geven aan wat de snelheid ongeveer is en op het display wordt een unieke identificatiecode getoond, waarmee het kind en zijn ouders later een oorkonde met de resultaten op kunnen downloaden. De batterij gaat minstens een dag mee, voordat deze opgeladen moet worden.
Primeur
De stoel beleefde gisteren z’n primeur tijdens de opening van de Coolste Baan in het Olympisch Stadion in Amsterdam. Gedurende zes weken kunnen kinderen hier gebruikmaken van tientallen exemplaren van de slimme stoel. Als de stoelen aanslaan, zijn er volgende winter tientallen exemplaren beschikbaar op de circa zestig zogenaamde ‘IJstijd’-banen van de KNSB in ons land.
Sven Kramer: ‘Door de milde winters leren niet alle kinderen meer schaatsen op een sloot achter een keukenstoel. Met deze slimme stoel wordt het voor kinderen nog makkelijker om te leren schaatsen. Ik ben blij dat ik kan helpen om kinderen enthousiast te maken voor het schaatsen en wie weet leert de kampioen van de toekomst het met deze stoel.’
Schaatsonderzoek
Uit het onderzoek dat KPN uit liet voeren blijkt dat ruim 80 procent van de ouders kan schaatsen en dat 81 procent daarvan dit op natuurijs leerde. Van hun kinderen tussen de vier en twaalf jaar kan 69 procent schaatsen, 40 procent daarvan leerde dit op natuurijs. De klassieke stoel werd bij bijna de helft van de ouders én kinderen als hulpmiddel gebruikt. De kunstijsbaan is bij de kleintjes populair: 40 procent van de kinderen stond het afgelopen half jaar nog op kunstijs.
KPN is al acht jaar lang sponsor van schaatsend Nederland en zet dat ook na dit Olympische seizoen voort.