Het Prinses Máxima Centrum kiest Infoland uit Veldhoven voor de levering van een kwaliteitsmanagementsysteem. Hiermee wil het ziekenhuis de kwaliteit van zorg en bijbehorend onderzoek bevorderen om zo de kans op genezing te vergroten. Het systeem moet in het eerste kwartaal van dit jaar live zijn.
Het Prinses Máxima Centrum is is een kinderoncologisch centrum waar gecentraliseerde zorg en research worden gecombineerd. Het ziekenhuis heeft als missie om ieder kind met kanker te genezen, met optimale kwaliteit van leven. In mei 2018 wordt in Utrecht het nieuwbouw-complex in gebruik genomen.
In augustus 2017 hield Infoland zijn jaarlijkse gebruikersdag. Deze werd bezocht door het Prinses Máxima Centrum om te kijken of de leverancier kan voldoen aan de wensen van het ziekenhuis, vertelt Judith van der Wel, kwaliteitsfunctionaris en kinderoncologieverpleegkundige bij het Prinses Maxima Centrum. ‘Hier raakten we in gesprek met meerdere ziekenhuizen die Infoland-software gebruiken. Vervolgens zijn we samen met het kwaliteitsteam en de ict het gesprek aangegaan om de mogelijkheden bij Infoland te inventariseren. Hierna is voor het kwaliteitsmanagementsysteem gekozen.’
Up-to-date-documenten
Het Prinses Máxima Centrum gaat twee onderdelen van het kwaliteitsmanagementsysteem inzetten, namelijk het documentmanagementsysteem en het meldsysteem. Via het documentmanagementsysteem krijgen medewerkers altijd en overal beschikking tot up-to-date informatie. Daarnaast kunnen medewerkers efficiënt werken middels slimme zoekalgoritmes.
Via het meldsysteem is het Prinses Máxima Centrum in staat om alle (bijna) incidenten in de patiëntenzorg te melden, verwerken, inzichtelijk te krijgen én hiervan te leren. Door hier vervolgens verbetermaatregelen aan te koppelen, wil het ziekenhuis nieuwe gevallen in de toekomst tijdig herkennen.
De partijen zijn bezig met de voorbereidingen en verwachten de uitrol in het eerste kwartaal te realiseren. Er zijn geen afspraken gemaakt over de duur van de samenwerking, maar de organisaties spreken over een ‘langdurige en intensieve samenwerking, waarbij tussentijdse evaluatiemomenten worden ingepland’. Het ziekenhuis wil in de toekomst wellicht nog de audit-/planningstool van Infoland inzetten.
Infoland
Infoland is een leverancier van kwaliteitsmanagementsystemen. Het bedrijf heeft een vestiging in Veldhoven en is actief in Nederland en België. Het zegt ruim vijfhonderd organisaties uit verschillende branches te bedienen. In de zorg zijn onder meer het UMC Utrecht en het Wilhelmina Kinderziekenhuis (WKZ) klant.