Achteruitkijken is het nieuwe vooruitkijken. Wie leert van de geschiedenis, kan immers betere keuzes maken voor de toekomst. Geldt dat ook voor it?
Het nieuwe jaar begint traditioneel met lijstjes als ‘de vijf belangrijkste trends in it van 2018’ Die zijn over het algemeen weinig verrassend, en normaliter checkt niemand later wat er van die trends is terechtgekomen. Dus wat is er leuker dan achteruitkijken en kijken wat er met van al die voorspellingen van trendwatchers is gebeurd?
We gaan tien jaar terug in de tijd en dus terug naar 2008, het jaar van de financiële crisis, de ontmaskering van Joran van der Sloot en de winst van Spanje tijdens het EK voetbal. Wat voorzagen grote onderzoeksbureaus als Gartner, IDC en Forrester als de dominante it-trends voor dat jaar? En wat is ervan terecht gekomen?
1) Contextual computing
Contextual computing (of context-aware computing) staat voor het gebruik van gebruikersinformatie door software en apparaten met als doel de gebruikerservaring te verbeteren door deze persoonlijk en contextspecifiek te maken. Gartner zag het eind 2008 als één van de grote trends en nam het mee in zijn top tien.
En? Is de trend doorgebroken? Ja… met wat kanttekeningen. Diensten en apparaten zijn steeds beter in het meten van en het inspelen op de context van de gebruiker. Met name op het gebied van content marketing en online advertising zijn er mooie voorbeelden van contextual computing te vinden. Het wordt dan alleen profiling genoemd. Er zijn echter ook beperkingen op het gebied van contextual computing. Met name zorgen rond privacy staan verregaande profiling in de weg. Verder wordt het aanbieden van persoonlijke, op context gebaseerde gebruikersinterfaces nog niet algemeen toegepast.
2) Augmented reality
De vlucht van cameratechnologie in combinatie met mobiel internet voorzag de opkomst van een nieuwe technologie: augmented reality. Met name de augmented reality bril, zoals Google Glass, zou erg groot gaan worden en een belangrijke nieuwe gadgetcategorie worden.
En? Is de trend doorgebroken? Nou…. nee. Google Glass flopte na een aanvankelijke hype door de potentiële privacy-inbreuken. En later zorgde Pokemon Go nog voor een enorme, maar tijdelijke hype. Maar een echte doorbraak op augment reality-gebied is uitgebleven. Augmented reality is nog altijd een erg interessante technologie waar zeer goede use cases voor te bedenken zijn. Een werkelijke doorbraak ligt echter nog steeds in toekomst, wachtend op een killer-app of -toepassing.
3) Unified communications
Unified communications, ofwel het samensmelten van verschillende digitale communicatievormen zoals e-mail, chat, telefonie en webconferencing, was één van de grote trends voor 2008. De markt zou volgens IDC groeien van 2,6 miljard dollar (2008) naar 13,5 miljard dollar in 2013.
En? Is de trend doorgebroken? Ik zou zeggen van niet. Bij de meeste bedrijven is van echte convergentie van communicatiemiddelen geen sprake. We maken wel gebruik van een groot aantal digitale kanalen, maar die staan los van elkaar. En de transitie naar VoIP-telefonie, mijn inziens noodzakelijk voor unified communications, is nog niet eens afgerond voor de zakelijke markt.
4) Social software
De opmars van het sociale netwerk Hyves was in 2007 niet te stoppen. Het leek daarom logisch om ook sociale elementen op te nemen in bedrijfssoftware. Volgens Gartner was dit een van de grote technologieontwikkelingen voor 2008. ‘We verwachten dat deze markt zich gaat consolideren, aangezien er ondertussen behoorlijk wat robuuste web 2.0-toepassingen zijn voor de zakelijke markt. Dat gezegd hebbende zullen er ook behoorlijk wat nieuwe toetreders zijn als aanvulling op traditionele collaboratietools.’
En? Is de trend doorgebroken? Voor het belangrijkste deel: ja. De doorbraak van sociale netwerken behoeft geen betoog. Daarnaast bevat heel veel software ondertussen ‘sociale’ componenten, zoals messaging en groepen. Toch is er ook een kanttekening te maken bij de doorbraak van social software. Vroeger werd nogal eens voorspeld dat mailverkeer zou verdwijnen door zakelijke sociale netwerken. Dat is zeer beslist niet gebeurd. Mail is anno 2018 nog steeds het belangrijkste communicatiemiddel binnen bedrijven, en ik denk dat dit voorlopig zo blijft.
5) Cloud computing
Eigen servers beheren is passé. In de toekomst neem je software af als water uit de kraan. Dat was zo ongeveer het beeld dat mensen in 2008 hadden van cloud computing. Veel onduidelijkheid was er ook nog wel. Want wat is cloud computing eigenlijk? Waar staan die gegevens en onder welke wetgeving vallen die? En is het echt wel zo veilig als wordt beweerd? Desalniettemin werd de technologie veel potentie toegedicht en was het een van de grote trends voor 2008.
En? Is de trend doorgebroken? Wel wis en waarachtig! Cloud computing is ondertussen niet meer weg te denken in de moderne it-strategie. Het is het centrale, algemeen geaccepteerde, model voor het leveren van it-diensten. Wel is opmerkelijk dat de reserveringen uit 2008 nog altijd spelen in 2018. Het vertrouwen in de cloud is wel gegroeid, maar op bepaalde punten wordt er nog steeds kritisch gekeken naar de veiligheids- en privacy-aspecten.