Verzekeraar Vivat opent een zogenaamd insurance-lab bij de Amsterdam Data Science (ADS). Via dat lab onderzoeken de partijen de mogelijkheden van technieken uit de wiskunde, statistiek, informatica en kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, ai) binnen de verzekeringssector.
Vivat, het moederbedrijf van onder meer Zwitserleven en Reaal, treedt toe tot het ADS-netwerk. Hier zijn onder andere de kennisinstituten Universiteit van Amsterdam (UvA), de Vrije Universiteit (VU), de Hogeschool van Amsterdam (HvA) en het Centrum Wiskunde en Informatica (CWI) bij aangesloten.
De verzekeraar gaat zich samen met het ADS-netwerk richten op onder meer de volgende onderwerpen: data science, fraudedetectie, voorspellingen, tekstanalyse, multichannel klantcontact, evaluatiemethoden en leeralgoritmen. Daarnaast gaan PhD-studenten van de kennisinstellingen werken aan projecten gericht op klantwaarde-modellen, fraudedetectie en klantenwerving en multichannel klantreizen.
‘De samenwerking met de kennisinstituten van Amsterdam Data Science geeft ons de mogelijkheid om nieuwe technologieën te ontwikkelen en toe te passen binnen ons vakgebied’, vertelt Vivat-ceo Ron van Oijen. ‘Door samen te werken krijgt Vivat niet alleen toegang tot state-of-the-art kennis, maar ook tot talent en het vermogen om samen met onderzoekers te werken aan uitdagingen van Vivat. Hierdoor kunnen wij onze klanten de best mogelijke service bieden om ons te onderscheiden in de markt.’
Vivat heeft ook samenwerkingen met JADS en Erasmus op het gebied van data science.