Er werden in 2017 ongeveer 262,5 miljoen pc’s verkocht. Dat is 2,8 procent minder dan het jaar ervoor. Dat blijkt uit voorlopige cijfers van het marktonderzoeksbureau Gartner.
De wereldwijde pc-afzet daalt al zes jaar op een rij, zegt Gartner, maar toch ziet het bureau nog reden voor optimisme. In het vierde kwartaal steeg de verkoop in Azië en de Pacific, Japan en Zuid-Amerika en in de EMEA-landen (Europa, Midden-Oosten en Afrika) was er maar een lichte daling. Het is echter de Amerikaanse markt die roet in het eten gooit: daar is de afname zo groot dat ze de meer positieve resultaten in andere landen volledig tenietdoet.
Wat specifiek de EMEA betreft, liep de daling over heel 2017 op tot 2,8 procent, exact in lijn met het wereldwijde cijfer. Er werden in onze contreien dat jaar bijna 76 miljoen pc’s verscheept. De vijf grootste verkopers in het laatste kwartaal van 2017 waren voor EMEA: HP (5,87 miljoen stuks), Lenovo (4,55 miljoen), Dell (2,51 miljoen), Asus (1,83 miljoen) en Acer (1,76 miljoen). HP is daarmee op z’n eentje goed voor een marktaandeel van 27 procent. Wereldwijd ziet de top-5 er zo uit: HP, Lenovo, Dell, Apple, Asus.
‘Het vierde kwartaal toont aan dat pc’s geen populaire eindejaarsgeschenken meer zijn’, zegt Mikako Kitagawa van Gartner. ‘Dat wil niet zeggen dat de pc uit de woonkamer gaat verdwijnen. Het wordt wel een meer gespecialiseerd, doelgericht apparaat. Pc-kopers kijken ook steeds meer naar kwaliteit en functionaliteit dan naar de laagste prijs. Op termijn zal dat de gemiddelde verkoopprijs stuwen en de winstgevendheid verbeteren. Tot dat we op dat punt zitten, zal de markt echter krimpen door minder en minder eindgebruikers.’
Wereldwijd ziet Gartner ook steeds meer consolidatie in de pc-markt. De vierde grootste verkopers waren samen goed voor 64 procent van alle verkochte systemen. In 2011 was dat nog ‘maar’ 45 procent. ‘De topmerken maken gebruik van hun volume om productiekosten te verlagen. Daardoor duwen ze kleine en middelgrote verkopers uit de markt’, zegt Kitagawa.