Automatisering wordt al verschillende jaren gebruikt om netwerken 'zichzelf te laten verdedigen', in scripting en configuratie, log-verzameling en zelfs via geautomatiseerde beveiligingssignatuurupdates. Dit jaar zullen cybercriminelen hun werk blijven doen om toegang te krijgen tot vertrouwelijke gegevens, en hebben organisaties partners nodig met automatiseringsvaardigheden op het gebied van netwerken en beveiliging om zich te beschermen.
Deze nieuwe benadering biedt channel partners een kans om zichzelf te bewijzen als een strategische, vertrouwde adviseur voor hun klanten. Self-driving netwerken die repetitieve operationele taken overnemen en beveiligingsrisico’s beperken, zijn een vereiste voor digitale transformatie, gezien de snelheid van verandering én het tekort aan technologiespecialisten. Maar deze geautomatiseerde, ‘intention based’-netwerken ontstaan niet op magische wijze. Dit is waar dienstverleners op het gebied van netwerk- en beveiligingsoplossingen hun rol kunnen opeisen.
Ook de komst van GDPR in mei 2018 maakt geautomatiseerde, veilige netwerken (en effectieve gegevensanalyse) tot een zeer ‘vermarktbare’ vaardigheid. Geen enkel product of enige oplossing kan GDPR-conformiteit bieden, maar partners die klanten kunnen adviseren over het verbeteren van gegevensgerichte processen via intelligente beveiligingsoplossingen, zijn goed gepositioneerd om succesvol te zijn in 2018.
Traditioneel zijn partners gespecialiseerd in het verkopen van losse componenten en infrastructuur, maar dit model is geleidelijk aan het verschuiven. Veel partners zijn nu begonnen met het ontwikkelen van managed services en oplossingen voor een veranderende klantvraag. Vooruitdenkende partners zullen in 2018 een stap verder gaan en creëren branchespecifieke aanbiedingen op basis van een managed services dan wel abonnementsmodel om de dynamische aard van de activiteiten van hun klanten te ondersteunen. De meest succesvolle channel partners zullen degenen zijn die de ‘business value’ van hun diensten kunnen vertalen naar de context van een use-case voor een compleet marktsegment.
Partners hebben klanten uit bijna elke branche in staat gesteld om workloads en applicaties succesvol naar de cloud te verplaatsen. Een aanzienlijk deel van de ondernemingen blijft echter afhankelijk van hun eigen it-personeel om hun kern- en niet-kernbedrijfstoepassingen en -gegevens te beheren, op te slaan en te beschermen. In 2018 zullen klanten naar ‘multi-cloud-omgevingen’ evolueren, waar bedrijfskritieke gegevens worden bewaard in on-site private clouds, terwijl niet-kernapplicaties worden opgeslagen bij openbare en hybride cloudproviders. Progressieve partners met vaardigheden om de cloudmigratie van klanten te ondersteunen, zullen profiteren van deze beweging. Tegelijkertijd zullen gespecialiseerde, nieuwe partijen hun positie op de markt voor cloudmigratie opeisen tegen de achtergrond van digitale transformatie. Hun belangrijkste focus is om een op maat gemaakte aanpak te organiseren voor de migratie naar cloud-oplossingen – en weer terug wanneer dat nodig is.