De Rotterdamse startup Tiledmedia, een spin-off van onderzoeksinstituut TNO, heeft eind 2017 ruim een miljoen euro opgehaald om zijn virtual reality (vr)-streamingsoftware op de markt te brengen. Het bedrag is bijeengebracht door een zestal investeerders, onder aanvoering van Paul Hendriks, voormalig topmanager bij Ziggo en AVG Technologies. De investering zal met name worden gebruikt voor het aantrekken van nieuw talent.
Via een aanvullende investeerder en een onderzoekslening verwacht het bedrijf nog dit kwartaal in totaal twee miljoen euro beschikbaar te hebben voor de verdere ontwikkeling en in de markt zetten van ClearVR streamingproducten en -diensten.
Het bedrijf is gestart in februari 2017 en heeft een jaar gewerkt om de bij TNO ontwikkelde basistechnologie te vertalen naar concrete software die nu wereldwijd geëvalueerd wordt door producenten en distributeurs van vr-content. Volgens Frits Klok, algemeen directeur van Tiledmedia is vr commercieel pas interessant als je het kunt streamen. ‘Streamen van vr op goede kwaliteit kost op dit moment gewoon te veel bandbreedte. Onze producten lossen dat probleem op.’
CES
De onderliggende technologie maakt het mogelijk om videobeelden met extreem hoge resolutie naar gewone consumentenelektronica te streamen, zonder verlies aan kwaliteit. Tiledmedia produceert tevens software voor cloud processing.
De technologie van Tiledmedia geeft vr-distributeurs een besparing van 80 procent in bandbreedte en in de distributiekosten, beweert het bedrijf. Deze partijen kunnen de technologie ook gebruiken om bij gelijkblijvende bandbreedte de kwaliteit met een factor vijf te verhogen.
Tiledmedia demonstreert zijn portfolio deze week op de elektronicabeurs CES in Las Vegas, waar het bedrijf aanwezig is in het Holland Startup Pavilion.