De Japanse autobouwer Toyota heeft een driejarig contract afgesloten met Dassault Systèmes. Het Franse concern gaat hooggespecialiseerde 3D-tools leveren waarmee Toyota marketingmateriaal kan maken en beheren.
Bij het vervaardigen van marketingmateriaal voor de verkoop van auto’s vindt veel dubbel werk plaats. Naast cad-bestanden en tekeningen die bedoeld zijn voor de productie worden bijvoorbeeld ook veel aparte schetsen en animaties gemaakt voor productpresentaties op onder andere websites en informatiezuilen. Met de oplossing van Dassault kan Toyota gebruikmaken van een applicatie (3DExcite) waarmee het digitale productieproces van marketingmateriaal wordt geoptimaliseerd.
3DExcite is een visualisatie- en CGI-tool waarmee modellen, productinformatie en kleuren altijd accuraat en consistent via alle beschikbare platformen kunnen worden gepresenteerd, denk aan brochures, video’s, webconfigurators en zo verder. De getoonde modellen, kleuren en beschikbare opties kunnen hierbij heel eenvoudig aan lokale voorkeuren worden aangepast. Ook specificaties en teksten worden altijd correct weergegeven, afhankelijk van het land en de markt waarvoor ze bedoeld zijn.
Ook heel wat andere autofabrikanten als Opel, VW, Lamborghini en Skoda maken al van 3DExcite gebruik. De oorsprong van de tools liggen bij het Duitse Realtime Technology AG dat in 2013 door Dassault werd overgenomen.