Als er één trend in 2017 is geweest die de outsourcingsmarkt op zijn grondvesten deed schudden, dan artificiële intelligentie (ai). Leveranciers jubelen van de daken hoe slim hun aanpak en systemen wel niet zijn om de boot niet te missen in de grootste investeringsgolf sinds mobile computing. Tegelijkertijd zijn softwarerobots voor hen een wolf in schaapskleren. De outsourcingsmarkt komt er heel anders uit te zien.
Het was vicepresident Delmar S. Harder van Ford die in 1948 voor het eerst het woord ‘automation’ bezigde om de trend aan te duiden dat er minder handen nodig waren aan de lopende band in de fabrieken van de autofabrikant. De rest is geschiedenis. Eenzelfde trend is momenteel in de it-industrie te zien, waarbij steeds meer operationele beheertaken te automatiseren zijn. Dit heeft een grote impact op het traditionele outsourcingmodel waarbij het verdienmodel vooral gebaseerd is op het verplaatsen van werk naar lagelonenlanden. ‘The name of the game’ is veranderd. Dienstverlening vindt nu dicht bij de klant plaats en is gericht op ondersteuning bij de verandering van businessprocessen. Het operationele beheer wordt sneller en in hoge mate geautomatiseerd. Je ziet het aan de vlucht naar voren van spelers als Cognizant en Wipro. Cognizant kocht enige tijd terug digital agency Mirabeau en Wipro recent het gerenommeerde Amerikaanse Cooper, geestelijk vader van digital personas, om hun klanten te helpen met digitalisering van hun bedrijfsvoering. Het geld wordt tegenwoordig op een andere manier verdiend.
Traditionele leveranciers voelen de hete adem van hyperscaleproviders als AWS, Facebook, Google en Microsoft. Dit soort partijen hebben de afgelopen jaren verschillende innovaties rond ai tot stand gebracht door de gigantische databergen in hun platformen te lijf te gaan met een combinatie van grafi sche chips en neurale netwerken.
Wat begon met het herkennen van katten in YouTube-video’s, groeide door naar systemen die mensen versloegen bij complexe spellen als go en poker. Hierdoor zijn softwarerobots steeds beter in staat om in natuurlijke taal te communiceren, kunnen zij applicaties bedienen en zijn zij vooral in staat om te leren. Deze technologiereuzen hebben ai laagdrempelig beschikbaar gemaakt als clouddienst of in de vorm van frameworks. Klantorganisaties gingen hiermee vanuit een DIY-aanpak aan de slag. Het is reshoring met robots in optima forma en tijd voor een grondige update van de sourcingstrategie en leveranciersmanagement.
(Deze bijdrage is afkomstig uit Computable Magazine, editie 01/2018.)
“Tijd voor een grondige update van de sourcingstrategie en leveranciersmanagement.” En daarmee voor een grondige herziening van de soft skills, en met name kennis van culturen en interculturele communicatie. Groot deel van de outsourcing gebeurt aan Indiase IT service providers, die hun mensen op dit punt onvoldoende hebben getraind met alle consequenties van dien voor organisaties in onze snel veranderende digitaliserende wereld. Meer kennis en assertiviteit doet wonderen.