Het samengaan van Westcon UCC en Westcon Security is goed nieuws voor de businesspartners èn leveranciers van het bedrijf. Managing director Arno Beker van de wereldwijd opererende IT-distributeur: “Na twee jaar transformeren kunnen we eindelijk ons sterke punt gaan uitventen: de kennis van onze mensen.” Per 1 maart is het proces voltooid en is Westcon ready to go.
“Als onze partners en leveranciers nieuwe marktontwikkelingen zien, gaan wij daarin mee. We praten veel met hen om te begrijpen waar ze behoefte aan hebben. Trends waar we op inhaken zijn onder meer cloudcomputing en IoT. Daarnaast besteden we veel aandacht aan de nieuwe privacywetgeving GPDR die per 25 mei 2018 ingaat. We hebben daarover een aantal seminars georganiseerd en onze businesspartners geïnformeerd over hoe ze hun eindgebruikers kunnen bedienen.”
Managing director Arno Beker van het in Houten gevestigde Westcon praat in begrijpelijke termen over ingewikkelde zaken. Dat is nodig ook, vindt Beker. Te vaak wordt complexe materie over de schutting gegooid. Dat is nou net niet de manier om het verschil te maken. Zeker in deze tijd van snelle veranderingen is het zaak goed te luisteren naar elkaar, behoeftes te peilen en proposities te vinden “die te begrijpen en te verkopen zijn”. Zo gaat het nieuwe Westcon het verschil maken.
Maatwerk
Allereerst de genoemde samenvoeging. Westcon UCC is gespecialiseerd in levering van complete communicatieoplossingen inclusief technische en commerciële ondersteuning om bedrijven een boost te geven. Westcon Security is binnen Europa toonaangevend als het gaat om de distributie van security- en netwerkproducten. Westcon Security biedt dagelijkse ondersteuning aan duizenden resellers die op hun beurt technologisch hoogstaande security-oplossingen naar de markt willen brengen.
Westcon UCC en Westcon Security worden per 1 maart 2018 samengevoegd tot Westcon. Met de samenvoeging wordt door zo’n 70 medewerkers een divers landschap van businesspartners bediend: system integrators, securityspecialisten en serviceproviders. Hen wordt een breed palet aan oplossingen geboden, inclusief het meedenken over het juiste ecosysteem dat zij in de veranderende markt nodig gaan hebben.
Meer e-commerce
De voorbereidingen duurden twee jaar. Maar dan heb je ook wat. Beker: “We hebben een nieuw pand in Houten ingericht op het nieuwe werken, inclusief trainingsfaciliteiten en een logistiek centrum dat aan ons kantoor vast zit. Hier bereiden we projecten voor, zodat onze producten plug and play kunnen worden uitgeleverd, inclusief software-patches, en gelabeld naar het merk van de betreffende businesspartner.”
Met de volledige overgang naar SAP (CRM, sales, finance, logistiek en HRM) krijgt Westcon onder meer nieuwe mogelijkheden op het gebied van e-commerce, een markt in snelle ontwikkeling. Beker is daar erg over te spreken: “Met de overgang naar SAP hebben we een stap vooruit gezet. Het systeem draait stabiel. Alle middelen om verder te groeien hebben we nu binnen handbereik.”
Breed gepositioneerd
Zoals gezegd, Westcon wil breed gepositioneerd zijn voor de businesspartners. “Met ons brede portfolio tonen we aan meer te zijn dan dozenschuivers. Kijk, als wij onze partners maar één oplossing kunnen bieden, hangt de partnership aan een dun draadje. Daarom willen we méér oplossingen bieden, méér services en méér trainingen -ook op het gebied van de supply chain. Hoe breder ons portfolio, hoe sterker de partnership.”
De volgende stap: medewerkers laten doorgroeien. Beker legt uit hoe hij dat ziet: “Na het transformatieproces kunnen we nu eindelijk ons sterke punt gaan uitventen: de kennis van onze mensen. We willen hen langer aan boord houden. We bieden hen groeikansen en laten hen meedenken over het bedrijf. Daarin zijn we heel open, dat is onze cultuur.”
Op elk niveau binnen de organisatie kunnen ideeën worden geventileerd. Beker: “We zouden gek zijn als we daar niet naar luisteren want onze mensen spreken veel partners en leveranciers buiten de deur en weten wat er leeft. Als onze mensen zich doorontwikkelen, is dat onze toegevoegde waarde. Uiteindelijk profiteert de markt er ook van. Dus ja, we zijn klaar voor 2018. Hou ons in de gaten. O ja, en het is ook gewoon superleuk om hier te werken.”