Vliegtuigonderhoudsbedrijf Fokker Services heeft zijn hostingcontract met T-Systems met drie jaar verlengd. Aan het einde van de nieuwe contractperiode in 2020 werken de twee partijen vijfentwintig jaar met elkaar samen. Die samenwerking gaat terug tot Debis IT Services, een voorganger van T-Systems.
Fokker Services besteedde zijn it-diensten en rekencentrum in 1995 uit aan Debis IT Services. Deze it-dienstverlener, toen onderdeel van de Duitse automobielfabrikant Daimler Chrysler, ging in 2001 volledig op in T-Systems. Tot op de dag van vandaag verzorgt T-Systems voor Fokker Services de hosting van de bedrijfskritische applicaties voor documentbeheer en product lifecycle management (plm). Zowel de applicaties als de databaseservers staan in Nederlandse datacenters.
In het nieuwe contract gaat T-Systems Fokker Services ook helpen met het verder digitaliseren van processen, onder meer op het gebied van onderhoud en reserveonderdelen. ‘Met onze kennis op het gebied van bijvoorbeeld het internet of things, it-beveiliging en datacenterconsolidatie kunnen we een bijdrage leveren aan de digitale transformatie bij Fokker’, meldt Sake Agra, algemeen directeur van T-Systems.
De operationele ondersteuning door een Nederlands team van T-Systems en de hoge beveiligingsstandaarden die T-Systems hanteert, zijn voor Fokker Services redenen om het contract met nog eens drie jaar te verlengen. Daarnaast waren de stabiliteit van de dienstverlening, snelheid van handelen en de efficiënte samenwerking tussen de partijen, gebaseerd op een wederzijds vertrouwen doorslaggevende factoren, aldus de automatiseerder.
Wat een uitstekend bericht over het effect van hoogwaardige dienstverlening, zeker ten opzichte van het recente nieuws over UWV dat worstelt om onder een miljoenen verslindend contract met IBM uit te komen.
Zoek de verschillen:
“stabiliteit van de dienstverlening, snelheid van handelen en de efficiënte samenwerking tussen de partijen, gebaseerd op een wederzijds vertrouwen doorslaggevende factoren” (Fokker Services en T-Systems)
—
“…het in beton gegoten contract met IBM niet kan meewegen met de fluctuerende vraag naar computercapaciteit en niet kan profiteren van kostenbesparende innovaties.” (UWV en IBM)
@Jorrit … wellicht het verschil tussen een bedrijf dat zelf kan kiezen en onderhandelen, versus een overheidsinstantie welke gebonden is aan aanbesteding en daardoor alles in beton moet gieten?
Daar heb je een punt, en zo zijn er nog wel zo’n 100 verschillen in de vraag en de propositie. Ik bedoel ook niet dat UWV toevallig slecht en Fokker toevallig goed heeft gekozen. Overigens begrijp ik het zo dat UWV niet vanuit de aanbesteding verplicht kiest voor IBM. Ze zijn al sinds 2014 de overstap naar een andere hostingpartij aan het voorbereiden maar het lukt ze technisch niet om van ze los te komen.
Om die reden kost de verlenging ze miljoenen per jaar. Binnen een aanbesteding zullen ze heus kans zien een andere partij te selecteren. De praktijk laat het alleen niet (snel genoeg) toe. Dat een afhankelijkheid zo inbakt is ook een effect van de dienstverlening en samenwerking met de hostingpartij.
En het is juist dat effect van beide samenwerkingen dat ik zo typisch haaks op elkaar vind staan: “stabiel, snel, efficient” vs “in beton gegoten, niet meebewegen”.