SpotX, een onlineplatform voor videoreclame, opent een kantoor in België. Het is de achtste vestiging van het bedrijf in Europa. In Amsterdam was er al een SpotX-vestiging.
Met zijn Belgische vestiging wil SpotX, een bedrijf van de RTL Group, de lokale adverteerders- en uitgeversmarkt bedienen met zijn platform voor videoreclame en nauwer samenwerken met lokale klanten en partners.
SpotX werd in 2007 opgericht en heette aanvankelijk SpotXchange. In augustus 2017 kwam het bedrijf volledig in handen van de RTL Group. De overname waardeerde SpotX toen op ruim vierhonderd miljoen dollar. Het bedrijf werkt als een soort bruggendienst tussen mediabedrijven en merken, reclamebureau’s en media-agentschappen om de verkoop van online videoreclame in videostreams en banners te faciliteren en dit zowel op pc’s, tv’s als mobiele apparaten. Het bedrijf zet daarbij eigen technologie in om de getoonde clips en filmpjes zo goed mogelijk op het doelpubliek af te stemmen.
SpotX heeft samenwerkingen met onder meer mediabedrijven als RTL XL, NBC, Cosmopolitan en Condé Nast, websites als Gamelof en OTT-tv-aanbieders als Vudu en Sling TV. Vudu (een Amerikaanse online filmverhuurdienst die eigendom is van Walmart), heeft bijvoorbeeld een gratis aanbod voor kijkers die bereid zijn om films te laten onderbreken voor reclame. Die reclame wordt door SpotX aangeleverd.
Leiding Belgische vestiging
De leiding van de Belgische vestiging komt in handen van Merouane Saadi. Hij werkte voorheen bij mediabureaus en sales houses zoals IPG Mediabrands en IP België, en stond jarenlang in contact met zowel adverteerders als mediabedrijven. ‘Ik vind het geweldig om te werken voor een snelgroeiend en internationaal bedrijf en een sleutelrol te spelen in de ontwikkeling van de reeds solide aanwezigheid van SpotX in de Benelux’, zegt hij. ‘We zijn zeer gemotiveerd om de beste ondersteuning te bieden aan broadcasters en publishers, en ik kijk er dan ook naar uit om deel uit te maken van de verdere groei van SpotX in Europa.’
Naast de Belgische uitbreiding kondigt SpotX ook de uitbreiding van het team in Nederland aan. In 2017 is het team in Amsterdam aangegroeid tot 25 medewerkers. De personeelsaanwas was een logisch gevolg van de groei van het klantenportfolio van de Nederlandse vestiging. In 2017 heeft SpotX Benelux een omzetgroei van 62 procent gerealiseerd.