Ook in 2017 rolden er nog orders binnen via de pruttelde faxmachine of als pdf-bijlage bij een e-mail. De komende jaren zal deze manier van werken bij b2b-organisaties teruglopen. Dat zeg ik niet alleen vanuit mijn praktijkervaring als expert e-commerce, maar deze bewering wordt ook aangetoond door de resultaten uit het onderzoek ‘Digital Transformation and B2B E-commerce Report 2017-2018’. Hierin stelt 73 procent van de ruim driehonderd ondervraagde organisaties dat e-commerce een belangrijke, zelfs cruciale rol speelt binnen de digitale transformatie van hun bedrijf.
Veel bedrijven voelen de hete adem van concurrenten die zich steeds meer online manifesteren. Het is in 2018 dan ook echt nu of nooit als het aankomt op digitaliseringsprojecten. Er is wel een aantal uitdagingen dat een bedreiging vormt voor het welslagen van deze projecten. Zo wijst 41 procent van bedrijven legacy technology, oftewel verouderde systemen, aan als grootste uitdaging. En meer dan een derde van de bedrijven stelt dat interne weerstand tegen verandering het succes in de weg zou kunnen staan.
Een trend waar we in 2018 zeker meer van gaan horen, is de verkoop via online-b2b-marktplaatsen. Als antwoord op de concurrentiedruk zetten steeds meer b2b-organisaties technologie in om de eindgebruiker direct aan te spreken. 73 procent van de bedrijven stelt in het onderzoek dat ze van plan zijn in de toekomst direct te gaan verkopen. Dit verklaart mogelijk ook de voorspelde groei van meer dan 30 procent van b2b-marktplaatsen. Bekende voorbeelden van dit soort plaatsen zijn Amazon, Alibaba en Bol.com. Daarnaast zullen b2b-organisaties innovatieve technologie gebruiken om te kunnen blijven concurreren, ook met b2c-bedrijven. Meer dan twee derde gaat internet of things (IoT) en machine to machine (m2m) inzetten voor automatisering of predictive ordering.
Ook verwacht 68 procent verkoop via de mobiele telefoon te realiseren, 67 procent gaat virtual reality gebruiken om de koopervaring te personaliseren en 61 procent zal gaan bezorgen met zelfsturende auto’s en drones. Ofwel, om ook in 2018 als b2b-organisatie onderscheidend te zijn en goede sales-resultaten te boeken, zul je als organisatie de juiste mix van verkoopkanalen moeten bieden.
(Deze bijdrage is afkomstig uit Computable Magazine, editie 01/2018.)
Met marktplaatsen kan ook de dominantie van de inkoper toenemen. Immers als een inkopende partij lid wordt van een inkoopmarktplaats en vervolgens zijn leveranciers dwingt om te investeren in een koppeling dan is er langzamerhand geen sprake meer van een vendor lock-in, maar een buyer lock-in. Als een vendor immers veel heeft geïnvesteerd in een koppeling dan zal hij wel 3x nadenken voordat hij de koper verlaat..
We zijn dan ook steeds meer marktplaatsen aan het koppelen aan webshops en erp-systemen en ook steeds vaker aan inkoopportalen zoals SAP Ariba. Voor b2b maar ook voor b2c (marktplaats, bol.com).
kortom het spel veranderd.