Sinds 2012 is Adobe, bekend van onder meer Acrobat en Photoshop, bezig met een transitie naar een software-as-a-service-model. Vanaf begin dit jaar is een van Adobe’s populairste programma’s, Creative Suite CS6, zelfs alleen nog exclusief via een abonnement in de cloud te verkrijgen. Veel bedrijven die Adobe-software gebruiken zijn benieuwd of deze koerswijziging voordelig voor hen uitpakt of dat ze juist duurder uit zijn.
In dit artikel laat ik daarom zien wat de financiële impact van dit nieuwe verdienmodel is op zowel kleine als grote organisaties. Of de nieuwe abonnementsopzet van Adobe een kostenbesparing voor je organisatie oplevert, hangt af van twee factoren: wil je altijd de laatste upgrades hebben en varieert het aantal Adobe-producten dat je gebruikt regelmatig?
Voor kleine bedrijven en freelancers zal het antwoord in beide gevallen ‘nee’ zijn – zij doen vaak jaren met dezelfde versie, ook als Adobe na vijf jaar geen nieuwe product- en security-updates meer uitbrengt. Voor deze kleine spelers zal een SaaS-abonnement waarschijnlijk ook duurder uitvallen. Grote organisaties, die wel steevast upgraden én regelmatig nieuwe producten aanschaffen, kunnen door deze nieuwe abonnementsopzet juist geld besparen. Bovendien is de kans hiermee kleiner dat er ongelicenseerde software in de organisatie rondgaat.
Oud versus nieuw
Laten we ‘s werelds meest populaire pdf-software, Acrobat, als voorbeeld nemen. De Professional-editie daarvan is nog een van de weinige producten die zowel via een eenmalige aanschaf als via een abonnement te verkrijgen is. Daardoor zijn de prijzen goed met elkaar te vergelijken – zie tabel. Let wel: het gaat hier om standaardprijzen (van oktober 2017).
Bedrijven die in één keer grotere aantallen binnenhalen kunnen over het algemeen rekenen op een fikse korting. Dat geldt echter voor zowel on-premise licenties als abonnementen, dus dat beïnvloedt deze vergelijking niet.
Nieuw systeem, nieuwe software
In dit voorbeeld ga ik er vanuit dat de meeste grote organisaties snel zullen upgraden naar de nieuwste versie als de kans zich voordoet. Dat hangt samen met het upgraden van het gehele systeem waar je de Adobe-software op hebt draaien. Vooral vanwege veiligheidsredenen is het aan te raden om in deze snel veranderende wereld altijd met het nieuwste systeem te werken.
Een recent onderzoek van Adaptiva laat ook zien dat 64 procent van de bedrijven van plan is om binnen twee jaar over te stappen op de laatste Windows-versie. Zodra je dat doet, is het vaak ook noodzakelijk om je software te upgraden. Aangezien er bij een Adobe-abonnement geen losse kosten worden gerekend voor upgrades, is de besparing al snel een feit.
Daar komt bij dat een cloud-subscriptie voordelen oplevert qua installaties. Bij het oude model mag je één versie van Acrobat Pro weliswaar op twee apparaten installeren, maar niet op een Mac én een Windows-pc. Wil je het programma op beide systemen gebruiken, dan heb je twee licenties nodig. Het SaaS-pakket biedt daarentegen standaard de mogelijkheid om Acrobat op twee verschillende systemen tegelijk te installeren.
Indirecte kosten
Qua directe kosten levert de SaaS-aanpak van Adobe dus absoluut een besparing op. Ook wat indirecte ‘verborgen’ kosten zijn er voordelen. Een software-abonnement maakt het makkelijker om de licentiebehoeften te begrijpen en het aantal installaties in kaart te hebben. In een on-premise situatie installeer al je snel meerdere kopieën zonder de juiste licenties en is de kans groter dat je licenties afsluit waar je in werkelijkheid niet aan kunt voldoen.
Met het nieuwe Adobe Management Console, dat hoort bij het SaaS-abonnement, is dit veel makkelijker te controleren. Bovendien kun je makkelijk nieuwe gebruikers toevoegen én weer weghalen. Zeker in grote ondernemingen met duizenden medewerkers is dit geen overbodige luxe. Zo behoud je niet alleen het overzicht, maar voorkom je ook dat je out-of-compliance raakt door verkeerd gelicenseerde of ongelicenseerde producten. Adobe is een van de meeste actieve leveranciers als het op auditen aankomt en deinst zeker niet terug voor flinke claims.
Voor bedrijven – al vanaf een man of vijftig en zéker met honderden of zelfs duizenden medewerkers – is de SaaS-transitie van Adobe dus absoluut financieel aantrekkelijk. Zowel qua kostenbesparingen als qua compliance zijn de voordelen evident. Freelancers of kleinere organisaties met een paar medewerkers in dienst zien hun kosten juist omhoog gaan met een Adobe-abonnement.
Adobe is een slecht lomp rot bedrijf. Ik kan hier een boek over schrijven. Ja paketten zoals illustrator, photoshop, after effects, etc. zijn het standaard pakket waar alle vormgevers mee werken dus helaas zonder kunnen wij niet. Hun saas is absurd slecht ingericht en zodoende kun je nagenoeg zelf geen licenties verwijderen. Als je je eerste licentie heb aangeschaft in januari, tijdelijk in maart en april een extra licentie nodig hebt, zit je hier weer tot januari volgend jaar aan vast. Leerlingen van scholen betalen slechts 140 euro per jaar en zijn maandelijks opzegbaar. Sommige mensen op universiteiten betalen slechts 19 euro voor een heel jaar.
Echt goed software bouwen kunnen ze niet en een pakket zoals Adobe Reader is slecht en gebruiksonvriendelijk en hun flash is een groot datalek die ook nog eens heel veel energie verslind.