Zelfrijdende auto's zullen binnenkort de snelwegen bevolken. Dat lijkt helemaal geen probleem: duidelijke regels. Heel binair. Maar hoe zit het met drukke binnensteden of andere onlogische locaties?
Verschillende onderzoekers verwachten dat we binnenkort overal de zelfrijdende auto los kunnen laten, maar anderen denken daar heel anders over. In het eerste geval gaan onderzoekers er vanuit dat kunstmatige intelligentie in samenwerking met een hele verzameling aan sensoren alles kunnen waarnemen en interpreteren.
Dat is anders in het tweede geval, namelijk dat het stuk van de snelweg af veel te complex is doordat mensen, huisdieren en wat al niet meer, niet binair functioneren.
De grote vraag is of de volgende generatie telematica al vooruit kan met de ingewikkelde buitenwereld of niet. Of moet de buitenwereld zich dan maar aanpassen?
Wat denk jij?
Zolang aansprakelijkheden niet eenduidig toegewezen worden, komt dat niet, ook niet op de snelweg.
Als de auto op de snelwegen zelfstandig kan rijden is dat prachtig, dat kost de meeste tijd. Stad in en uit wil ik zelf wel doen. Wat betreft de aansprakelijkheid; als de verzekeraar zowel de software ontwikkelaar, als de auto bouwer, de eigenaar en de ‘bestuurder’ verzekert is er geen probleem; dan is de plaats in de aansprakelijkheidsketen niet relevant meer, dan komt het toch uit dezelfde pot.
@M Enschede: die aansprakelijkheidsketen blijft helaas relevant, want de verzekeraar zal het geld ook ergens op willen verhalen.
Het is niet voor niets dat o.a. software voor auto’s, vliegtuigen en medische apparatuur zulke zware verificatie en validatietrajecten kent.