GDPR (of AVG) draait om de bescherming en het beheer van persoonlijke gegevens en is van toepassing op elk bedrijf met klanten of werknemers binnen de Europese Unie. Om compliant te zijn dient binnen deze wetgeving ook het dataverkeer op mobiele apparaten ondervangen te worden. Partners kunnen waarde toevoegen door hun klanten in staat te stellen om compliant te zijn en veilig en efficiënt te werken met de hulp van enterprise mobility management
Het uitgangspunt van GDPR is dat het wenselijk is om zo weinig mogelijk persoonlijke gegevens te bewaren, en dat er redelijke voorzorgsmaatregelen nodig zijn om de risico’s voor individuen te minimaliseren. Dit heeft invloed op alle mogelijke manieren waarop gegevens worden beheerd. Van de manier waarop data wordt opgeslagen en gedeeld, tot de manier waarop het toegankelijk wordt gemaakt. Zakelijk gezien betekent dit ook dat bedrijfsgegevens en persoonlijke gegevens van werknemers moeten worden gescheiden om de privacy van werknemers te beschermen. Als een onderneming mobiele apparaten en clouddiensten gebruikt, is enterprise mobility management (emm) een effectieve manier om een goede basis te leggen voor GDPR-compliancy. IDC Europe stelde in haar ‘Market Analysis Perspective: Western Europe Enterprise Mobility, 2017’ zelfs dat ‘emm cruciaal wordt voor de naleving van de algemene verordening gegevensbescherming.’
Bedrijven die wij spreken over GDPR stellen vooral vragen over het gebruik van cloud-oplossingen die toegankelijk zijn via mobiele apparaten. Denk bijvoorbeeld aan een wereldwijd bedrijf voor financiële services dat Salesforce en Workday gebruikt. Twee oplossingen die ook een mobiele app hebben, die toegang bieden tot crm-gegevens en interne hr-gegevens. In dit scenario moet het bedrijf de bedrijfsgegevens die worden uitgewisseld tussen de apps en cloudoplossingen beveiligen en beheren en tegelijkertijd de privacy van de werknemers waarborgen. Een emm-oplossing kan ervoor zorgen dat de toegang tot data wordt verleend of geweigerd op basis van de gebruikersidentiteit, de applicatie, het ip-adres, de apparaat-eigenschappen en andere criteria. Dit biedt controle en beveiliging op meerdere fronten en op ieder moment in de gegevensuitwisseling. Steeds meer bedrijven zien door dit soort praktijksituaties de voordelen van emm-oplossingen.
Het gebruik van emm-oplossingen in Nederland is de afgelopen drie jaar toegenomen en wij zien dat GDPR de vraag vanuit de markt nog verder aanjaagt. Binnen het partnerkanaal zien we nu dat partners nog in de educatiefase zitten en dat zij klanten en prospects vooral onderwijzen over GDPR en hoe emm kan helpen om compliant te zijn. Dit geldt niet alleen voor bedrijven die nog niet bekend zijn met mobiele beveiliging, maar ook bij bedrijven die al een mobiele beveiligingsstrategie hebben geïmplementeerd. Zelfs organisaties die al een emm-oplossing gebruiken, doen er goed aan de bestaande oplossing en configuratie te evalueren. Identificatie van mogelijke tekortkomingen en mogelijke optimalisaties kan dienen als startpunt voor een continu proces wat betreft het monitoren van de compliancy en eventuele verbeteringen op dat punt.
Partners kunnen hun klanten ondersteunen bij de ontwikkeling van concepten voor hun corporate securitystrategie. Hieronder vallen bijvoorbeeld hun bedrijfsstrategie, beveiligingsconcept, infrastructuur en bedrijfsprocessen. Partners kunnen services aanbieden voor elke stap in het proces om GDPR-compliant te worden en te blijven, al dan niet op basis van licenties. Zo’n eerste service zou een audit kunnen zijn waarbij ze controleren of een it-infrastructuur voldoet aan GDPR. Vervolgens kunnen ze consultancy-pakketten aanbieden voor het ontwerp van een mobiele it-infrastructuur die voldoet aan alle voorschriften. De uitvoering en implementatie van de strategie en oplossing zou een derde soort dienst kunnen zijn. Ten slotte kunnen partners beslissen om aanvullende diensten aan te bieden, zoals hosting of managed services, zodat klanten zich geen zorgen hoeven te maken over onderhoud.
Kennis is absoluut één van de belangrijkste differentiatiemogelijkheden voor partners. Ze kunnen echt uitblinken als ze hun knowhow van de technische mogelijkheden combineren met verstand van sector- of klantspecifieke businesscases en – uiteraard – eersteklas klantenservice bieden. De partners zijn degene die wetten en voorschriften, technische functionaliteit en de vraag van de klant bij elkaar brengen. Dit kader is dynamisch en het is daarom van cruciaal belang dat zij een visie hebben om ervoor te zorgen dat hun advies en portfolio niet alleen tegemoetkomt aan de basisvereisten, maar ook relevant is op de langere termijn.