Telecom- en ict-dienstverlener KPN en de KNSB verlengen hun sponsordeal tot en met juni 2020. KPN is al sinds 2010 hoofdsponsor van de Nederlandse schaatssport en de bestaande overeenkomst loopt medio volgend jaar af. Het is niet bekend welk bedrag met de sponsoring gemoeid is.
Mark Versteegen, directeur sponsoring van KPN: ‘De komende twee jaar gaan we nog meer onze technologie en ict inzetten om de Nederlandse schaatsers met de schaatsfans te verbinden.’ Als voorbeeld noemt hij de Spintapp. ‘De app zorgt voor het makkelijk bijhouden van rondetijden en statistieken op kunstijsbanen.’ Daarnaast noemt hij het InnoSportLab in Thialf dat technologie inzet en schaatsers en coaches de mogelijkheid biedt nieuwe producten en methoden op de baan te testen. ‘Mede dankzij een upgrade van het 3G- en 4G-netwerk in Thialf, dat KPN vorig jaar aanlegde, krijgen schaatsers mogelijkheden om bijvoorbeeld analyses te maken van bochten. Ook zijn Innosportlab, KNSB en Sportunity momenteel druk bezig met een methode om informatie van de transponders die schaatsers dragen live aan het publiek van Thialf te tonen. Bij de NK allround & sprint dat eind januari plaatsvindt, kunnen bezoekers op de tv-schermen in het stadion dan live zien wat de de snelheid van de schaatsers is, afgezet tegen de snelheid die ze reden tijdens het Olympisch Kwalificatie Toernooi. Deze techniek vloeit voort uit de Sprint-app en SprinCoach-app, die weer gebruikmaakt van het KPN-product Data Services Hub’, besluit hij.
KPN ondersteunt zowel het langebaan- en marathonschaatsen, shorttrack, inline-skaten en kunstrijden. Ook richt het bedrijf zich op de jeugd via de KPN Junior Schaatsclub en bouwt het bedrijf aan Schaatsen.nl, dat het bedrijf verder wil uitbouwen als digitaal platform voor de schaatsliefhebber.