In 2019 rijden er zelfrijdende voertuigen op de openbare weg tussen metrostation Kralingse Zoom en het Rivium in Capelle aan den IJssel. Daarvoor hebben de gemeente Capelle aan den IJssel, De Verkeersonderneming en de Utrechtse technologiespecialist 2getthere een overeenkomst getekend. Er wordt 8,5 miljoen euro geïnvesteerd in het project.
Het project ParkShuttle van 2getthere draait al sinds 1999. Tussen metrostation Kralingse Zoom en het Rivium rijden al bijna twintig jaar autonome voertuigen. Momenteel gaat het om tweede generatie voertuigen, die in 2019 worden vervangen door shuttles die zonder bestuurder op de openbare weg rijden.
2getthere gaat zes nieuwe autonome shuttles leveren. Deze moeten zo’n vijfhonderd reizigers per uur per richting vervoeren. Vanaf 2019 moet de eerste fase van het nieuwe vervoersysteem operationeel zijn. Vanaf 2020 wordt dit traject doorgetrokken over de openbare weg tot aan de Rotterdamse Van Brienenoordbrug, waar reizigers kunnen overstappen op de Waterbus. Het consortium onderzoekt de mogelijkheid om de route uit te breiden naar de Erasmus Universiteit.
8,5 miljoen euro
Met de vernieuwde ParkShuttle is een investering van 8,5 miljoen euro gemoeid. De helft (4,25 miljoen euro) wordt geïnvesteerd door De Verkeersonderneming Rotterdam. Dat is een publiek-privaat partnerschap tussen de stad Rotterdam, de Metropoolregio Rotterdam Den Haag, het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en het Havenbedrijf Rotterdam.
De overige 4,25 miljoen euro wordt gefinancierd door de gemeente Capelle aan den IJssel en de, nog aan te stellen, vervoerder.
Experimenteerwet zelfrijdende auto
Het nieuwe vervoersysteem in Capelle aan den IJssel moet voldoen aan de vergunningscriteria in de nog aan te nemen ‘Experimenteerwet zelfrijdende auto’. ‘Die wet regelt de vergunning die je nodig hebt om te mogen rijden zonder bestuurder. Op dit moment bekijken we samen met de RDW wat daarvoor nodig is en op welke wijze we het best kunnen voldoen aan de veiligheidseisen in deze wet’, aldus Robbert Lohmann, cco van 2getthere.