Robots zijn reuze handig, maar ze moeten wel doen wat wij willen. Oud-minister en auteur Jan Terlouw benadrukte het nog maar eens bij DWDD. Scherper had hij het niet kunnen verwoorden, want we naderen het kantelpunt waarin niet langer mensen nieuwe technologie een plaats geven in het werk, maar automatisering bepaalt wat er voor de mens aan werk overblijft.
Je aanpassen aan die nieuwe werkelijkheid is niet eenvoudig. De grootste angst is het kwijtraken van je baan aan een digitale collega. Die kost aan stroom vijf euro per uur. Tel uit de winst voor je werkgever. Natuurlijk ontstaat er nieuwe mogelijkheden en ander werk door digitalisering, maar dat moet je in een crisissituatie wel kunnen zien.
Een goede tweede op de schaal van bedreigingen is de ‘eigen wil’ die robots kunnen ontwikkelen. Een mooi voorbeeld is de HBO serie Westworld waarin machines zich tegen de mensheid keren. Precies waar Jan Terlouw voor waarschuwt.
Nieuwe mindset
Maar hoe doe je het dan goed? Samenwerken met nieuwe technologie vraagt om anders werken en een nieuwe mindset. Ga er eens vanuit dat je werk oneindig veel leuker wordt doordie vooruitgang. Voel het tot in je vezels. Dat kan!
Misschien zijn de woorden aile en scrum al gevallen in jouw omgeving? Moderne werktechnieken gebaseerd op teamverband. Je staat er niet alleen voor. Om de ploeg optimaal te laten presteren is openheid nodig. Vanuit een bepaalde machtspositie kennis vasthouden is er niet bij. Je moet kunnen delen in de nieuwe economie.
Stop direct te veel werkzaamheden
In de huidige omstandigheden doet de gemiddelde werknemer te veel. Voor iedereen geldt dat je bedreven bent in één, hooguit twee taken. Die kun je extreem goed en de rest doe je erbij of het zijn saaie, repeterende werkzaamheden. Dat ‘automatische werk’ kun je prima overlaten aan een systeem. Ben je daar alvast vanaf. De werkzaamheden waar je niet van houdt, geef je aan iemand anders in het team. Het gaat tenslotte om het maximale resultaat.
Die opbrengst van de gezamenlijke inspanningen wordt het allerbelangrijkste. Restaurants weten al jaren wat het betekent op social media als de kok een slechte dag heeft. Ook artsen worden steeds vaker gereviewd. En als je een taxi boekt bij Uber weet je meteen wat vorige klanten vonden van de chauffeur.
Het resultaat wordt straks bepaald door de tevredenheid van de klant en niet langer door je manager in een of ander beoordelingsgesprek. Dat zijn zo de voordelen van de nieuwe werktijd die aanbreekt. Ten minste als we doen wat Jan Terlouw vraagt. De elektronische touwtjes stevig in handen houden!