2017 was een belangrijk jaar voor managed service providers (msp’s). Ransomwareaanvallen van ongekende, wereldwijde omvang, zoals Petya, WannaCry en Bad Rabbit, hebben de channel op de proef gesteld, en de mate waarin klanten op dergelijke aanvallen voorbereid zijn. En hoewel de managed services-sector zich in rap tempo ontwikkelt, is dat nog geen reden om te juichen.
Benieuwd wat channelpartners in 2018 te wachten staat? Ik duik in een aantal trends waarvan ik denk dat ze de toekomst van de channel vooruithelpen, terwijl het begin van een nieuw tijdperk steeds dichterbij komt.
Msp’s veroveren de wereld
‘Is zo’n managed service provider (msp)-model wel een goed idee?’, is een allang gepasseerd station in Europa. Europa is van oudsher wat conservatiever vergeleken met zijn Noord-Amerikaanse tegenhanger als het aankomt op het invoeren van nieuwe businessmodellen. Het gaat echter niet meer om de waarde van het msp-model in Europa. In plaats daarvan wordt er gekeken naar het verbeteren van efficiëntie voor msp’s.
Dit gebeurt bijvoorbeeld door fusies en overnames. Die worden gezien als de beste manier om te groeien doordat via de overname van een andere msp nieuwe klanten geworven kunnen worden. En, zoals u verderop ook kunt lezen, stijgt de gemiddelde leeftijd van msp-ondernemers en zijn zij juist vaak ook op zoek naar zo’n overname.
Ransomwaredreiging gaat verder
Technologie wordt steeds ingewikkelder en geavanceerder, wat slecht nieuws is voor mkb-bedrijven die vertrouwen op in-house it-teams. Cybersecurity blijkt het meest complex: in de 2017-editie van ons State of the Channel Ransomware-rapport gaf 97 procent van de msp’s wereldwijd aan dat ransomware steeds vaker voorkomt. Daarbij verwacht 99 procent van de ondervraagden dat het aantal aanvallen de komende twee jaar zal blijven toenemen. Internationale ransomware-uitbraken zullen maandelijks voorkomen in plaats van eens per kwartaal, en de media tonen steeds meer interesse in dit onderwerp.
Hierdoor zal het mkb ook de druk op de it-provider opvoeren, die ervoor moet zorgen dat hun bedrijf op verantwoorde wijze beschermd is. Ook met het oog op de GDPR-regelgeving die op 25 mei 2018 van kracht wordt. Dit biedt msp’s de kans om zichzelf niet alleen op te stellen als beheerders van klantdata, maar ook als securityprofessionals.
Behoefte aan SaaS-beveiliging neemt toe
Het gebruik van software-as-a-service (SaaS) door mkb-bedrijven zal in 2018 ongetwijfeld blijven groeien. Vaak wordt er gezegd: ‘Wie de data bezit (Google Apps, Box), bezit de klant.’ Dit is iets waar msp’s aandacht aan moeten besteden.
Steeds meer diensten worden rondom de cloud ontwikkeld, waardoor de beveiliging van gegevens die zijn opgeslagen door een SaaS-provider, een enorme groeikans voor msp’s betekent. Dit komt doordat de adoptie van SaaS-oplossingen blijft groeien en msp’s steeds vaker allesomvattende dataoplossingen aanbieden aan hun klanten.
Nieuwe generatie msp’s
Msp’s – en de channel in het algemeen – hebben te maken met vergrijzend personeel. De meerderheid van de msp-werknemers is man, hoogopgeleid en tussen de 35 en 54 jaar. Daartegenover staat dat slechts 23 procent van het personeel tussen de 25 en 34 jaar oud is. De sector komt echter steeds dichter bij een omslagpunt, waarbij de directie op zoek gaat naar de nieuwste generatie leidinggevenden. Daarnaast voegen veel universiteiten lesprogramma’s toe over cybersecurity en andere it-gerelateerde gebieden, die helpen om jongere generaties aan te trekken.