Zat de concurrentie Apple vorig jaar al op de hielen, voor 2017 geldt voor Microsoft en Google ‘d’r op en d’r over’. Dit jaar heeft Microsoft namelijk het beste imago in de Nederlandse ict-markt, op de voet gevolgd door Google, de nummer twee. In het jaar dat Apple voorbij werd gestreefd, is het ook direct op een imago-achterstand gezet. Een opvallendste stijger in de lijst, van plek tien naar vijf, is Amazon.
De afgelopen twee jaren kropen Microsoft en Google qua imago steeds dichter naar Apple toe. 2017 is het jaar geworden dat het tweetal Apple daarin voorbijstreeft. En Microsoft en Google doen dat voortvarend, want Apple heeft op de nummer één Microsoft bijna vijftien procent achterstand en op de nummer twee Google precies tien procent.
ASML consolideert zijn vierde plek ten opzichte van vorig jaar, met een respectabele achterstand op de top drie en een duidelijke voorsprong op nummer vijf Amazon.
Het is wel Amazon dat in het imago-onderzoek van Computable en Enigma Research een enorme sprong voorwaarts maakt. Waar het bedrijf traditiegetrouw rond positie negen of tien eindigt, bereikt het in 2017 de vijfde positie. Amazon dankt deze positie aan goede beoordelingen op het gebied van innovatie en het imago dat het bedrijf als werkgever heeft. Als zakenpartner moet het bedrijf genoegen nemen met plek tien.
De top tien dit jaar wordt in 2017 aangevuld met respectievelijk IBM, Cisco, Accenture, Hewlett Packard Enterprise (HPE) en Capgemini. Waar SAP vorig jaar een sprong voorwaarts maakte van positie vijftien naar plek vijf, doet het bedrijf in 2017 bijna het omgekeerde. In de imago top honderd zakt het van plek vijf naar positie veertien.
Opvallende stijgers dit jaar in het bovenste kwart van de lijst zijn Red Hat, NXP Semiconductors en Salesforce, dat met stip als hoogte op de lijst binnenkomt op plek 23.
Zakenpartner
De algehele imagolijst komt tot stand via vier deelonderzoeken. Eén daarvan is het imago als zakenpartner. Microsoft wint meestal in deze categorie en doet dit in 2017 weer. Toch krijgt het hierin serieuze concurrentie van Google, want dit bedrijf stijgt van plek vijf naar de tweede positie. Apple is en blijft derde, Cisco stijgt twee plaatsen naar plek vier en HPE zakt een plekje naar positie vijf. Andere opvallende stijgers in de top tien zijn IBM, HP Inc. en Amazon.
Op het vlak van innovatie is Apple van de troon gestoten door Google. Microsoft en ASML blijven op deze deellijst respectievelijk derde en vierde. Amazon, IBM, HPE en Intel weten ook in de top tien allemaal vooruitgang te boeken en dit lijkt vooral ten koste te gaan van SAP. Deze softwareleverancier zakt namelijk van plek vijf naar positie elf.
Verder is het opvallend dat Salesforce op deze lijst op plek veertien binnenkomt. Een opvallende stijger is NXP Semiconductors, dat twaalf plekken opschuift naar positie twaalf.
De imagolijst voor die van werkgever is de ‘saaiste’ lijst dit jaar. De complete top vier is hetzelfde als vorig jaar, respectievelijk Google, Apple, Microsoft en ASML. Het vuurwerk in deze lijst komt pas vanaf plek vijf, een positie die Amazon inneemt nadat het vorig jaar nog elfde was geworden. IBM pakt vervolgens twee plekken, Accenture levert er één in, Cisco pakt er vervolgens weer twee en Capgemini en Afas Software leveren respectievelijk twee en één plekken in.
Apple moet dit jaar qua kennisniveau dit jaar flink inleveren op imago. Waar het vorig jaar nog de lijst aanvoerde, moet het in 2017 genoegen nemen met een vierde plaats. Het moet zijn geduchte concurrenten Google en Microsoft voor zich dulden. Beide bedrijven stegen één plek naar respectievelijk positie twee en drie. Dat betekent een nieuwe nummer één dit jaar, en die is verrassend. Want medewerkers van ASML beschikken volgens deelnemers aan het onderzoek van Computable en Enigma Research over het hoogste kennisniveau in de Nederlandse ict-markt.
Na de vier deelonderzoeken op het vlak van imago is deelnemers ook gevraagd naar specifieke ict-gebieden en wat ze van die desbetreffende leveranciers vinden. Vorig jaar wist Capgemini nog vijf keer zo’n minicompetitie te winnen, dit jaar prijkt het maar één keer bovenaan bij deze negentien matches. Accenture wist vier keer een eerste plek te bemachtigen, gevolgd door Microsoft met drie keer de hoogste positie. Zowel Amazon als Cisco weten twee keer eerste te worden en voor de rest bereiken Capgemini dus en Apple, Dell, Dell EMC, Google, IT-Staffing, KPN en SAP één keer plek één.
Bekijk hier alle resultaten van het werkgeversonderzoek.
Verantwoording onderzoek
Enigma Research voerde voor de Computable 100 het imago-onderzoek uit via internet. In totaal 1.421 personen vulden de vragenlijst volledig in. In het onderzoek werd specifiek gevraagd naar het imago als zakenpartner, als werkgever, op het gebied van innovatie, op basis van het kennisniveau van de medewerkers en negentien ict-deelgebieden.
De berekening vond plaats door de deeltotalen op te tellen en te indexeren ten opzichte van de nummer één. Mocht er ergens een gelijke stand optreden, dan werd in de hoofdlijst de onderlinge verhouding bepaald op basis van het totaal aantal gegeven beoordelingen (waarbij minder beoordelingen bij een gelijke score voorgaat).
In de deelcategorieën werd bij een gelijke stand de onderlinge verhouding bepaald op basis van meest gegeven hoogste scores. Aan het imago-onderzoek namen 150 ict-bedrijven deel. Om tot deze top 150 te worden toegelaten, was een minimale omzetgrens van veertig miljoen euro vereist.
Apple en innovatie is 1 van de grote onzin bubbles van deze eeuw. Niemand aan wie ik de vraag voorleg waaruit blijkt dat Apple zo innovatief is kan daar antwoord op geven. Apple heeft 10 jaar geleden de smartphone een boost gegeven door het capacitive scherm te introduceren en daarna is de innovatie bij Appel niet meer zichtbaar geweest.
Apple is geen innovatief bedrijf maar een receptenbedrijf dat links en rechts bestaande ingeredienten ‘leent’ ze bij elkaar voegt en dan roept ‘kijk wat wij hebben uitgevonden’ om vervolgens iedereen voor het gerecht te slepen die 1 van de ingredienten gebruikt die ze zelf hebben ‘geleend’.
Een bedrijf als Samsung is oneindig meer innovatief. Kijk alleen al naar het aantal patenten dat beide jaarlijks vastleggen en hoeveel daarvan daadwerkelijk naar een product of dienst wordt omgezet. Samsung is daarin veel en veel groter dan Apple.
Lees dit artikel vooral even: http://stateofinnovation.com/samsung-21st-century-innovator