MKB bedrijven laten potentiële besparingen op telefoniekosten liggen omdat ze zich niet goed oriënteren op alternatieven bij het eindigen van hun telefoniecontracten. De helft van alle bedrijven (met minden dan 500 medewerkers) blijkt geen of onvoldoende vergelijking te maken tussen alternatieve aanbiedingen. Een derde van de kleinzakelijke organisaties controleert zijn facturen bovendien niet regelmatig. Dat blijkt uit een onderzoek van Telecompaper in mei 2015.
In het kader van het onderzoek zijn bijna 500 bedrijven in het soho (small office home office, 1-10 medewerkers), kleine (11-50) en (middel)grote (51-499) segmenten ondervraagd. 75 procent van alle ondervraagde bedrijven loopt een besparing op mobiele kosten mis, dat op jaarbasis opgeteld kan oplopen tot een bedrag van 65 miljoen euro.
Bij het aflopen van het bestaande contract gaat één op de tien bedrijven direct weer in zee met de bestaande aanbieder, zonder te kijken naar wat andere operators aan vergelijkbaar aanbod hebben. Nog eens 40 procent maakt alleen een snelle vergelijking, om op basis hiervan een nieuw contract te tekenen.
Weinig zicht op kosten
Het regelmatig controleren van kosten, gebeurt ook weinig. 17 procent van de MKB bedrijven geeft aan facturen voor mobiele telefonie minder dan eens per kwartaal of zelfs nooit te controleren. Bij kleinzakelijke bedrijven ligt dit zelfs op 42 procent. Het gaat dan vooral om het controleren van extra dataverbruik (buiten de bundel-gebruik) en het voeren van (privé)gesprekken. Bedrijven lijken geld te kunnen besparen door flexibele abonnementen tussentijds bij te stellen.
Wanneer facturen wel gecontroleerd worden, dan is dat vooral handmatig. Zo controleert in de helft van alle kleine bedrijven een medewerker zelf de facturen. Ook operators laten een steek vallen. Minder dan een kwart van de bedrijven wordt door hun eigen provider geïnformeerd over opvallend belgedrag of datagebruik.
Extra besparen indien vast en mobiel worden geïntegreerd
Als bedrijven zich ook zouden oriënteren op het integreren van hun vaste- en mobiele telefonie in de cloud. Dan is onderling bellen inbegrepen en hoeft er geen dure investering te worden gedaan in een dure telefooncentrale. En omdat onderling bellen tussen medewerkers onderling en bedrijfslocaties is inbegrepen, wordt een gemiddelde kostenbesparing gerealiseerd van 40%.
Wilt u weten hoeveel u kunt besparen? Wij hebben een korte test ontwikkeld, waarin u aan de hand van uw huidige situatie, verbruik en kosten heel eenvoudig kunt berekenen wat u kunt besparen. Bovendien ziet u dan ook welke oplossing het beste bij u past.
Klik hier voor de test of download hier de brochure met alle informatie over het integreren van vast en mobiel.
Geavanceerde telefoniediensten voor MKB-bedrijven
Dankzij de cloud hebben mkb-bedrijven toegang tot geavanceerde ICT-diensten die voorheen alleen waren weggelegd voor grote organisaties. Cloud-dienstverleners zijn verantwoordelijk voor het beheer, en door het schaalvoordeel kunnen ze geavanceerde mogelijkheden bieden voor een relatieve lage prijs per maand. Dat geldt ook voor de integratie van vaste en mobiele telefonie.
Deze whitepaper geeft een overzicht hoe de cloud helpt bij het samenbrengen van de vaste en mobiele telefonie binnen een MKB-bedrijf.