De Amsterdamse data-analist Xomnia heeft een zelfvarende boot gebouwd en voert daarmee tests uit op de Amsterdamse grachten. Doel is om met zelfontwikkelde software, kunstmatige intelligentie en een beperkt budget tot een stabiele toepassing van een autonoom varend schip te komen. Samen met scheepvaartbedrijf Shipping Factory uit Papendrecht gaat Xomnia de zelfvarende sloep doorontwikkelen tot toepassingen voor de binnenvaart.
Aan de boot hangen vijf camera’s, een computer analyseert de beelden en stuurt via een plc de elektromotor aan. ‘Op basis van de data die tijdens het varen verzameld zijn, heeft de technologie zichzelf aangeleerd welke bewegingen de boot moet maken. Voor- of juist achterwaarts, naar links of naar rechts’, licht Pieter Boon, medeoprichter van de data-analist toe. Zijn idee van een zelfvarende boot is gebaseerd op de ontwikkelingen rondom zelfrijdend vervoer op de weg. Xomnia kocht in 2016 een sloep en bouwde met behulp van sponsoren en partners de dieselmotor om tot een elektromotor.
Om de boot zelfstandig te laten varen, heeft het bedrijf allerlei deep learning-toepassingen ontwikkeld. ‘Dat netwerk is geïnspireerd op het functioneren van de hersenen. De kunstmatige intelligentie werkt daarmee in essentie net als de mens zelf. Zo handelt de boot naar opgedane ervaring. Op basis van de verzamelde data heeft de technologie zichzelf aangeleerd welke bewegingen de boot moet maken.’ Via een noodknop kan de schipper de controle van het systeem overnemen.
Beperkte kosten
Gaan in projecten rondom autonome voertuigprojecten vaak miljoenen om, Xomnia kiest ervoor om met een beperkt budget autonoom varen mogelijk te maken. ‘Doordat gebruik wordt gemaakt van standaardhardware en eigen ontwikkelde software blijven de kosten beperkt tot enkele duizenden euro’s in plaats van miljoenen’, licht woordvoerder Suzanne Nieuwenhuis toe. ‘In dit project zaten de hoogste kosten in principe in de ombouw van de dieselmotor naar de elektromotor.’
Samen met scheepvaartbedrijf Shipping Factory wordt de oplossing doorontwikkelt voor toepassing in de binnenvaart.
NOS-journaal
Verslaggever Theo Verbruggen maakte voor de NOS een reportage over de zelfvarende boot van Xomnia. Sneeuw bleek voor de standaardcamera’s nog een obstakel te zijn.
De uitdrukking zelfvarende boot is onzin. Boten varen al sinds de boomstam zelf. Waarom noem je hem anders vaar-tuig. Net als de zelfrijdende auto, het ding heet namelijk al honderd jaar auto-mobiel = zelf-rijdend. Het vernieuwende zit erin dat de boot zelf stuurt. Dus autonoom sturende boot is juist.