Het is bijna zover! Vanavond vindt de spectaculaire uitreiking van de Channel Awards 2017 plaats in Jaarbeurs Utrecht. In deze reeks spreken we met de genomineerden over hun bedrijf en hoe ze toeleven naar de belangrijkste woensdagavond van het jaar. Deze keer spreken we Monique Coebergh, directeur IBM Global Business Partners.
Hoe kijken jullie terug op het eerste half jaar van 2017 en wat is u in de markt het meeste opgevallen?
‘Dat is de doorbraak van enkele disruptieve technologieën die de komende jaren steeds nadrukkelijker op de voorgrond zullen treden. Zo zijn de eerste bruikbare toepassingen van blockchain, IoT en kunstmatige intelligentie een feit. Binnen vijf jaar zal vrijwel iedere menselijke beslissing door een bepaalde vorm van kunstmatige intelligentie (ai) ondersteund worden, en vormt blockchaintechnologie het fundament waarop organisaties met elkaar zakendoen. We hebben gezien dat de snelheid van deze ontwikkelingen grote impact heeft op de manier waarop onze partners hun klanten bedienen. Het as-a-service model – waarin betaald wordt naar gebruik – geldt voor consumenten allang als de norm, maar ook bedrijven willen nieuwe technologieën as-a-service afnemen. Daarop inspelen is van cruciaal belang. We merken nu al dat klanten die vooroplopen op het gebied van innovatie de markt naar zich toe trekken. En ook het verleden toont aan dat technologie tot ingrijpende marktverschuivingen leidt: van de bedrijven die in 2000 tot de Fortune 500 behoorden, bestaat inmiddels 52 procent niet meer. Failliet gegaan, of overgenomen door spelers die wel tijdig anticipeerden op de behoefte vanuit de markt.’
Wat hebben jullie als organisatie allemaal gedaan en hoe hebben jullie dit ervaren?
‘We hebben in de afgelopen periode hard gewerkt aan de bouw en ontwikkeling van ecosystemen, die partners met complementaire oplossingen en skills aan elkaar koppelen. Doordat we inzetten op open standaarden kunnen we organisaties beter met elkaar laten samenwerken. Daarnaast kunnen we via de cloud de nieuwste technologieën op een eenvoudige manier ontsluiten. Met het onlangs gelanceerde IBM Cloud Private overbruggen we het gat tussen private datacenters en de publieke cloud. Dit helpt klanten om middleware en andere legacy-applicaties om te zetten naar modernere applicaties. Ook zetten we bewust in op meer transparantie van data. Vandaag de dag genereert iedere interactie, transactie en elk product niet alleen nieuwe data, maar wordt het ook in data vastgelegd. Twee fundamentele vragen komen daarmee om de hoek kijken: hoe gaan bedrijven op een verantwoorde manier om met de data van hun klanten, en van wie zijn die data eigenlijk? Als IBM vinden we dat organisaties die gebruik maken van digitale diensten eigenaar blijven van hun eigen data. Daarom zetten we volop in op het openen van nieuwe datacentra die alle geografische regio’s bestrijken, en bieden we partners via de cloud alle benodigde controlemogelijkheden om zelf te bepalen waar hun data opgeslagen wordt.’
Hoe kijken jullie naar de ontwikkelingen in de channelmarkt op zich?
‘We zien dat partners voor belangrijke keuzes staan. Het eerdergenoemde as-a-service model speelt daarin mee, maar ook uitdagingen op het gebied van schaalvergroting, nieuwe acquisities en het aantrekken van extern kapitaal spelen hierin een rol. Binnen het channeldomein worden onze partners geacht onafhankelijk te kunnen adviseren over de nieuwste, state of the art technologieën. Een haast onmogelijke taak als je kijkt naar het veelzijdige aanbod, en de snelheid waarmee nieuwe innovaties het levenslicht zien.’
Binnen IBM kennen we de complexiteit van dit landschap. Al sinds de jaren ’80 beschikken we over een wereldwijde, consistente partnerstrategie. Dat maakt dat bedrijven die nu voor ons kiezen weten dat ze over tien jaar nog steeds op ons kunnen vertrouwen. Tegelijkertijd bieden we een kwalitatief hoogstaand portfolio, met daarin de nieuwste innovaties die direct vanuit onze IBM Research Labs via de cloud beschikbaar worden gemaakt. Ook de acquisitie van nieuwe partners is voor ons een speerpunt. Zij worden gelukkig aangetrokken door ons portfolio en de technologie die we ontwikkelen. Partners blijven ons belangrijkste venster naar de markt. Ze zijn de motor achter onze new business en vertellen ons op welke vlakken er ruimte is voor verbetering.’
Hoe ontwikkelt jullie bedrijf zich richting toekomst en welke concrete stappen gaan jullie hiervoor op korte termijn nemen?
‘We geloven niet in een toekomst waarin datawetenschappers en developers de dienst uitmaken, maar waarin nieuwe technologieën toegankelijk worden gemaakt voor iedere professional, in iedere sector. We merken dat onze partners heel bewust aansturen op het gebruik van cloud, IoT en blockchain, deels ingegeven door het digitale transformatieproces waar veel van hun eigen klanten nog middenin zitten. Voor IBM is het daarom belangrijk dat partners aangehaakt zijn bij de nieuwe technologische ontwikkelingen. Ze moeten goed opgeleid zijn en bekend zin met de kennis en kunde die IBM te bieden heeft. Wij helpen ze de topics te kiezen die dicht bij hun kerncompetenties en skills liggen, maar waarmee wel de stap naar die nieuwe wereld te maken is.’
Wat was het absolute hoogtepunt van het afgelopen half jaar?
‘We hebben in de afgelopen maanden maar liefst tien nieuwe platinum partners mogen toevoegen aan ons PartnerWorld programma.’
Wat was een belangrijke les voor jullie het afgelopen half jaar?
‘Dat we dingen simpel moeten blijven houden. Dat we constant dienen te kijken naar wat onze partners nodig hebben, en hoe we onze technologie, incentives en processen toegankelijk voor hen kunnen houden.’
Wat betekent een nominatie voor de Channel Awards 2017 voor jullie?
‘Een erkenning voor de inspanningen die we verricht hebben om ons partnerprogramma en portfolio toe te spitsen op de behoeftes van onze partners.’
Channel Awards 2017
IBM is genomineerd voor de Channel Awards 2017 in de categorie ‘Outstanding Channel Program of the Year’. Vanavond, 6 december 2017, maakt Channelweb de winnaars bekend tijdens een spectaculaire awardsshow.