Technologiegigant Apple heeft serieuze interesse om de muziekherkenningsapp Shazam over te nemen. Dat schrijft de website Techcrunch. De iPhone-bouwer zou zo’n vierhonderd miljoen dollar overhebben voor het bedrijf.
Shazam is een populaire app waarmee het mogelijk is om muziek te herkennen die speelt op televisie, in een café of op de radio. Nieuwe versies van het programma slagen er ook in om tv-series, films en reclamespots te identificeren.
In september vorig jaar kondigde Shazam aan dat het al meer dan een miljard keer gedownload was, ondertussen is dat cijfers waarschijnlijk flink hoger. Die populariteit heeft zich nog niet in winstcijfers vertaald: in september kondigde het bedrijf aan dat het een omzet van zo’n 54 miljoen dollar had gedraaid, er was ook een verlies (voor belastingen) van ruim vijf miljoen dollar. In het vorige boekjaar was het verlies nog ruim vier keer zo hoog.
Het van oorsprong Britse Shazam werd in 1999 opgericht. In die dagen kon de dienst enkel bereikt worden via een speciaal sms-nummer. Door een overname kan Apple Shazam rechtstreeks in zijn iPhones integreren en eventueel de stekker uit de Android-versie van de app trekken. Shazam werkt nu al rechtstreeks samen met Siri, de stemassistent van Apple. Ook met Spotify en Apple Music zijn er zakelijke overeenkomsten: gebruikers kunnen herkende nummers meteen in die muziek-apps afspelen. Het bedrijf werkt ook aan een augmented reality-tool voor bedrijven. Die kan, door een speciale code in de app te scannen, 3d-animaties, minivideo’s en productvisualisaties oproepen. Onder meer drankenfabrikant Beam Suntory en McDonalds maken er gebruik van.