Een derde van de Nederlandse bedrijven met minimaal vijftig medewerkers gebruikt een unified communications (uc)-oplossing. Daarmee ligt het gebruik op vrijwel hetzelfde niveau als een jaar geleden. Dit terwijl in de jaren daarvoor er een duidelijke groei plaatsvond. Dat blijkt uit onderzoek van Computer Profile onder ruim zesduizend Nederlandse bedrijven.
In 2013 maakte 17 procent van de Nederlandse bedrijven gebruik van unified communications. In de laatste vier jaar constateert Computer Profile een verdubbeling in het aantal gebruikers, waarbij het sinds 2016 is blijven steken op ongeveer 33 procent.
Skype for Business
De belangrijkste drijfveer achter de groei in uc is Skype for Business. Op dit moment heeft 27 procent van de geïnterviewde locaties een Skype for Business-toepassing in gebruik. Dat is een groei van een procentpunt ten opzichte van vorig jaar. Dus ook hier lijkt de sterkste groei achter de rug te zijn.
Waar Lync voorheen een aparte server oplossing was, kan Skype for Business naast een (on premises) server versie ook worden verkregen via de Office 365-licentie. Een belangrijk deel van de verspreiding van Skype for Business hangt dan ook samen met het toegenomen gebruik van O365.
Of en in welke mate men daarbij de uc-mogelijkheden binnen de O365-licentie benut, is niet altijd duidelijk. Zo kan het ene bedrijf de mogelijkheden van Skype for Business benutten door gebruik te maken van videoconferencing, delen van bestanden en zelfs het vervangen van de telefooncentrale met de Skype for Business Server, terwijl een ander bedrijf enkel de messaging functie van Skype for Business inzet.
Sectoren waar het gebruik van unified communications bovengemiddeld hoog is, zijn; ict & utilities, waar het gebruik van uc op 48 procent ligt en van Skype for Business op 38 procent, de overheidssector waar 40 procent aangeeft uc te gebruiken en 34 procent gebruik maakt van Skype for Business en bedrijfslocaties in het onderwijssegment kennen een uc penetratie van 38 procent en een Skype penetratie van 36 procent.
Voice over IP
Het gebruik van Voice over IP (VoIP) ligt momenteel op 63 procent. Vier jaar terug bedroeg dat ongeveer 61 procent en in 2009 was dat nog minder dan een derde van de locaties. Op het gebied van VoIP ziet Computer Profile de consolidaties die de afgelopen tien jaar hebben plaatsgevonden in de publieke sector. Hierdoor geeft 86 procent van de locaties in dit segment aan dat men gebruik maakt van VoIP. Bij ict & utilities betreft dat circa driekwart van de locaties. Bouw, industrie en zorg zijn segmenten die relatief laag scoren. In deze drie sectoren geeft circa 55 procent aan dat men VoIP gebruikt.
Computer Profile onderzocht ook het gebruik van VoIP bij de diverse bedrijfsgroottes. Hieruit blijkt dat 58 procent van de locaties met vijftig tot honderd medewerkers gebruik maakt van VoIP, 61 procent van de locaties met honderd tot tweehonderd medewerkers, 67 procent van de locaties met tweehonderd tot vijfhonderd medewerkers, circa 70 procent van de locaties met vijfhonderd tot duizend medewerkers en 76 procent bij bedrijfslocaties met meer dan duizend medewerkers.
Cisco, Mitel, Avaya
Wanneer we Microsoft en Skype for Business buiten beschouwing laten, is Cisco de meest voorkomende partij. Ongeveer 17 procent van de VoIP en/of unified communications-oplossingen betreft een Cisco-toepassing. Cisco heeft het grootste marktaandeel bij multinationals (ruim een derde).
Mitel vormt overall 16 procent van de ip-oplossingen. Het Canadese bedrijf kent in Nederland haar hoogste aandeel (28 procent) bij locaties in het publiek domein (overheid, onderwijs en zorg). De nummer drie Avaya heeft een aandeel van 13 procent en kent het hoogste aandeel ook bij locaties van multinationals.
KPN, VodafoneZiggo
KPN kent, ook met 13 procent, een bijna even groot aandeel. Nu is KPN geen producent, maar een reseller/integrator van ip-oplossingen. De achterliggende hard- en software zal doorgaans afkomstig zijn van de andere leveranciers op de lijst. De top 5 wordt gesloten door VodafoneZiggo. Zij scoren relatief hoog bij locaties van multinationals (Vodafone label) en het mkb (Ziggo label).