Klanten verwachten steeds meer van hun dienstverlener, hoe groot of klein een bedrijf ook is. De tijden dat een klant het accepteert dat hij niet geholpen wordt omdat de juiste medewerker toevallig niet aanwezig is, zijn voorbij. Om een concurrerende speler te blijven in de markt, is goede bereikbaarheid cruciaal. Integratie van vaste en mobiele telefonie is een must.
Integratie van mobiele en vaste telefonie is absoluut noodzakelijk om de bereikbaarheid van medewerkers te waarborgen. Naast de vaste telefooncentrale zijn er binnen bedrijven en instellingen meer en meer mobiele telefoons in gebruik. De meeste organisaties hebben wel greep op de afhandeling van telefonieverkeer via de vaste lijn. Maar bij doorverbinding naar de mobiele telefoon is niet zichtbaar of een medewerker beschikbaar is. Het instellen van doorschakelingen, als dat al gebeurt, en de mate waarin voicemails worden beluisterd en opgevolgd, is overgelaten aan de individuele medewerkers zelf. Dit is verre van optimaal.
Met de integratie van vaste en mobiele telefonie zijn medewerkers op locatie net zo bereikbaar – en zichtbaar – als op kantoor.
Elke oproep komt zowel op het vaste als op het mobiele toestel binnen. De medewerker heeft nog maar één nummer en één voicemail. Daarnaast zijn de functionaliteiten die voorheen alleen op de vaste toestellen mogelijk waren ook op de mobiele telefoon beschikbaar. Medewerkers kunnen zo beter en gemakkelijker met elkaar samenwerken, vanaf elke locatie. En dat bevordert de productiviteit. Tot slot zijn er ook belangrijke financiële voordelen. De kosten voor onderhoud en beheer gaan omlaag, omdat u niet twee maar een systeem in stand hoeft te houden. En omdat het telefoonverkeer wordt gerouteerd via de PBX, is onderling bellen inbegrepen en wordt voor bellen naar vast en mobiel het lagere vaste tarief berekend.
Flexibeler werken
Voor koepelorganisatie GGD GHOR Nederland was een verhuizing naar een nieuw hoofdkantoor in Utrecht de aanleiding om de complete telefonie onder de loep te nemen. In de oude situatie had iedere medewerker een eigen werkplek met een vast toestel. Alleen projectmedewerkers en adviseurs, die veel op locatie werken, waren ook mobiel te bereiken. Doordat de mobiele en vaste telefonie gescheiden waren, was het lastig om de bereikbaarheid van deze groep werknemers en thuiswerkers goed te regelen. In de nieuwe situatie koos de organisatie voor een vast-mobiel oplossing. Adviseur ICT Ron de Grood van GGD GHOR: “Door het samenbrengen van onze mobiele en vaste diensten kan iedereen bij ons nu overal werken zonder dat dit ten koste gaat van hun bereikbaarheid. Medewerkers zijn zo productiever, ze kunnen flexibeler werken en zijn optimaal bereikbaar.”
Opties op een rij
Voor integratie van vast en mobiel zijn diverse oplossingen mogelijk: een volledige cloudoplossing, een hybride oplossing waarbij de eigen centrale op locatie blijft draaien en de integratie met mobiel plaatsvindt in het mobiele netwerk van de provider, of door integratie van een mobilityplatform op de eigen locatie.
Alles over de voordelen van vast-mobieloplossingen en de opties voor uw organisatie leest u in het e-boek De klantervaring in de houdgreep.