Apple kwam recent een aantal malen in het nieuws door een aantal softwarefouten. Zo bleek het nieuwste besturingssysteem High Sierra van Apple op de Mac een ernstige kwetsbaarheid te kennen. Een maand daarvoor waren er ook al problemen met de wachtwoorden van High Sierra. Daarbovenop kampte het mobiele besturingssysteem iOS 11 afgelopen weekeinde met een datumbug. Zijn deze missers te wijten aan pure pech of gaat er iets structureels mis bij Apple en staat zijn reputatie als leverancier van excellente apparatuur onder druk?
Van Microsoft zijn we het gewend dat gebruikers om de haverklap te maken krijgen met bugs, lekken, patches en onverwacht noodzakelijke updates. Maar van Apple? Toch kwam het computerbedrijf de afgelopen weken vanwege softwaremissers een aantal keren negatief in het nieuws en moest het allerlei noodreparaties uitvoeren.
Sommige media riepen naar aanleiding van deze blunders dat Apple’s onverwoestbare reputatie op het spel staat. NRC Handelsblad sprak zelfs van ‘de rotte plekken van Apple’: het bedrijf zou bijvoorbeeld te weinig aandacht besteden aan de verdere ontwikkeling van Mac OS omdat het zich liever concentreert op iOS, waar het merendeel van de omzet vandaan komt.
Moet er inderdaad iets veranderen binnen Apple omdat anders de reputatie van het bedrijf als bouwer van onverwoestbare apparaten te grabbel wordt gegooid? Of staat die reputatie nog als een huis, gaat het om incidenten en kunnen Apple-gebruikers met een gerust hard in de toekomst op de upgrade-knop blijven drukken.
Wat vind jij?