Volgens een onderzoek van Deloitte gebruikt één op de drie Nederlanders de smartphone tijdens het autorijden. Best wel schokkend. Zodra je op je smartphone kijkt tijdens het autorijden, is het alsof je met een blinddoek voor je ogen rijdt.
Als er had gestaan ‘Eén op de drie Nederlanders rijdt met een borrel op’ zou het net zo gevaarlijk zijn geweest. Vroeger was dat heel normaal. Ik kan me tenminste niet herinneren dat er vroeger op familiefeestjes een ome Bob aanwezig was die niet dronk en iedereen netjes naar huis bracht. Sterker nog vroeger faxte men zelfs achter het stuur. Tenminste ik zie nog steeds vrachtauto’s rijden waarop een faxnummer staat. Hoezo?
Naast de Bob ook een Mob
Je hebt tegenwoordig ook apps die automatisch je smartphone uitschakelen zodra je in je auto stapt. Je kunt hem natuurlijk ook gewoon wegleggen. Maar de verleiding is te groot. Het is alsof je een pot met winegums op je bureau hebt staan. Je hebt geen honger, eigenlijk helemaal geen zin in winegums en toch moet je jezelf beheersen om de hele pot niet in één keer leeg te eten net zo lang totdat je kaken er zeer van doen.
Het is dat duiveltje op je schouder dat om aandacht vraagt. Gek genoeg moet je vrouw honderd keer iets tegen je zeggen voordat je naar haar luistert, maar zodra je smartphone een piepje geeft dan riskeer je je leven en dat van een ander om een dom berichtje te lezen.
De nieuwe coalitie wil dit nu zwaarder straffen. Hoe dan? Er valt heel moeilijk op te controleren. Met alcohol kun je mensen laten blazen. Met een smartphone wordt dat lastig. Daarom stel ik voor dat we naast een Bob ook een Mob gaan aanstellen. De Bob drinkt niet en rijdt en de Mob zit ernaast en bekijkt alle domme berichtjes op de mobiel en reageert hierop. Nadeel hiervan is dat de Mob wel mag drinken en drinken én reageren op berichtjes is ook niet een hele sterke combinatie. Helemaal niet met dat duiveltje op je schouder.
Jacob Spoelstra is columnist en stand-up comedian. Voor meer informatie kijk op www.jacobspoelstra.nl
Tja Jacob,
Vroegah reed ik met 120 de A2 terwijl ik ondertussen een piepklein morsesleuteltje bediende en aldus ‘kletste’ met lui in Italië.
Maar het verkeer is in de afgelopen vier jaar echt absurd veel drukker geworden, en ik vind het al een hele toer om zonder schade door mijn dorp te tuffen.
Wat die slimfoon betreft, ik ben de enige ITer (ehm maak dat even exITer want ik doe nu iets met electronica) die geen slimfoon bezit maar een tien jaar oude Nokia die dankzij blauwetant met mijn autoradio verbonden is en mij aldus een handige carkit oplevert.
De berichtjes die mij onderweg gestuurd worden moeten maar even wachten.
Kan allemaal prima hoor… maar ik vraag me vooral af hoe belangrijk mensen zich wel voelen dat ze niet even kunnen wachten met ‘Vind ik leuk’.
Pas nog een video gezien van een (ex)Facebook manager die toegaf dat ze speciaal hun applicaties zo ontwikkelen dat de mensen er verslaafd aan raken. Bij verslavingszorg is het al jaren lang bekend dat het internet ook een verslaving is. Dus wat dat betreft zijn er best wel wat parallellen te trekken met drankverslaving en app verslaving.
Hoorde vanochtend ook op de radio dat de minister aan het kijken is naar appen op de fiets.
Waarschijnlijk heeft het meer effect als de verzekeraars waarschuwen dat als je een verkeersongeval krijgt omdat je niet aan het opletten was op de weg maar op je slimfoon dat je nul komma niks van ze kan verwachten.
Bedankt dat u hier aandacht aan schenkt. De overheid kan echter simpelweg verplichten dat een Smartphone die sneller dan * kilometer per uur gaat niet aan gaat. Of dat een Smartphone de laatste 30 minuten voor hij een klap krijgt opslaat als de zwarte doos van een vliegtuig. Of iets dat ongetwijfeld veel slimmer is en een minder grote inbreuk op de privacy is dan ik kan bedenken. Smartphones weten waar ze zijn en hoe snel ze bewegen.
@bram: wel jammer als je dan in de bus,trein of als passagier in de auto zit. Zo zie je maar weer, er is niet altijd een simpele oplossing..
Volgens mij moet het iets worden van gaspedaal (+stuur +snelheid) <-> mobieltje. Als zelfs een medepassagier niet mag app’n of wat dan ook – is Videoland een groot deel van haar omzet kwijt, met name in ’t Westen en ’t Gooi… Welke nietsnut heeft er geen beeldscherm in zijn hoofdsteun?
Lastig verhaal die fietser, maar dat zijn sowieso sukkels want als ze verstand hadden reden ze wel in een knappe auto.