Steeds meer bedrijven verruilen telefonie voor UC-platformen als Skype for Business, Jabber of Avaya. Jabra, fabrikant van intelligente audio-oplossingen, wil ‘de laatste meter’ zijn tussen platform en gebruiker. Jabra lanceerde onlangs een nieuw partnerprogramma voor resellers. Martijn Voogt moedigt hen aan in een vroeg stadium al te adviseren over headsets in een UC-oplossing. Voogt: “De verkoop door resellers aan klanten werkt omzet- en margeverhogend.”
Vierkante meters kantoorruimte zijn duur en steeds meer organisaties zijn geneigd daarop te besparen. Ze snijden in het kantooroppervlak en zetten mensen steeds dichter op elkaar in open kantoortuinen. Dat is lekker goedkoop, en supergezellig, maar overbevolkte kantoortuinen hebben één groot nadeel: collega’s zijn net mensen. Ze vragen continu om aandacht –vooral als het niet belangrijk is.
Confettidays kill productivity, meldt de Engelstalige whitepaper van Jabra. Ofwel: onze werkdagen raken versnipperd door jarige collega’s, hinderlijk aanwezige bazen en onverwachte klusjes die helemaal niet op onze to do-list stonden. Zelfs de simpelste taken krijgen we niet voor elkaar door een gebrek aan focus. Martijn Voogt, Channel Marketing Manager B2B Benelux van Jabra, geeft een toelichting op dit productiviteitsverlies. Voogt: “Concentratiegebrek is echt een probleem aan het worden. Volgens onderzoek duurt het 23 minuten om terug te komen in je focus en de draad van je werk weer op te pakken. Terwijl de oplossing simpel is: headsets.”
Draadloos
Uit recent onderzoek blijkt dat slecht 15 procent van de medewerkers in kantooromgevingen een headset gebruikt. “Er ligt dus een markt open voor resellers”, aldus Voogt. “Zij kunnen in die 85 procent springen. Het marktpotentieel is enorm, dat weten we al lang. Nou zijn headsets natuurlijk niet voor alle functies geschikt, maar wel voor een aanzienlijk deel. Wij denken dat een penetratiegraad van 35 procent realistisch is. Dat is een groei van 20 procent.”
De belangrijkste voordelen voor het gebruik van (draadloze) headsets zijn ergonomie (handsfree bellen), verhoging van de productiviteit door multitasking, meer mobiliteit en plaats- en tijdsonafhankelijk werken. Ook in callcenters zal dit verhaal aanslaan. Daar kan de productiviteit flink omhoog met draadloze headsets, stelt Voogt: “Bewegingsvrijheid wordt flink beperkt door headsets met bedrading. Dat heeft gevolgen want 40 uur per week achter je computer zitten is niet gezond. Doordat we met draadloze headsets meer fysieke bewegingsvrijheid kunnen geven, gaat de productiviteit omhoog. Uit onderzoek weten we dat calls dan sneller zijn afgehandeld.”
Groei UC-platformen
Goede headsets kunnen het nieuwe UC-platform tot een succes maken. Platformen zoals Skype for Business, Jabber en Avaya komen steeds meer in zwang. Volgens Jabra is hun groei zelfs “exponentieel”. Maar volgens Voogt wordt de headset vaak als sluitpost gebruikt. Daardoor blijven de mogelijkheden deels onbenut. Collega Glenn Tjebbes, UC Adoption Consultant, is betrokken bij pilots van grote eindgebruikers en geeft een toelichting: “Het gebruik van headsets speelt een kritische rol bij de adoptie van eindgebruikers. Goede headsets zorgen dat zij tevreden zijn over het hele platform.”
Natuurlijk kunnen de resellers ook terecht bij de concurrenten van Jabra. (Slechte producten bestaan niet meer.) Maar Voogt en Tjebbes vertrouwen op de goede naam van hun werkgever. Tjebbes: “Wij zijn niet de goedkoopste. Het is onze persoonlijke manier van samenwerken die het ‘m doet. Wij komen overal over de vloer, hebben veel interactie met sales en weten wat er speelt binnen bedrijven. Daardoor kunnen wij hen gewoon betere oplossingen bieden. Jabra kent alle valkuilen in ‘de laatste meter’ tot de medewerker. Wij geven advies over welk type headset het beste aansluit bij welk gebruikersprofiel. We zeggen wat we doen en we doen wat we zeggen. Onze klanten waarderen dat.”
Partnerprogramma resellers
Volgens Voogt werkt de verkoop van headsets door resellers aan klanten omzet- en margeverhogend. Voogt: “Door als reseller al in een vroeg stadium over headsets te adviseren in een UC-oplossing, ben je in staat een totaalpakket aan te bieden. Van de andere kant: als je geen headsets (mee)verkoopt, doet een andere partij dat wel. Zo kan deze partij de business bij deze klant uitbreiden en de relatie verstevigen.”
Het nieuwe partnerprogramma Jabra ONE, dat in 2017 wereldwijd wordt uitgerold, is ontwikkeld om de winstgevendheid en zichtbaarheid van partners in de markt te vergroten. Voogt: “Onze partners krijgen toegang tot een eenvoudige structuur die uitnodigt om de samenwerking met Jabra aan te gaan. Hierdoor wordt het makkelijker dan ooit om innovatieve audiotechnologie te verkopen en een competitief voordeel te behalen.”
Nieuwe Jabra Evolve 75
Het productportfolio van Jabra is ruim en breed: van entry-level tot high-end, van bedraad tot draadloos. In mei 2017 werd wereldwijd de Jabra Evolve 75 gelanceerd, een kloeke draadloze set met active noise cancellation (om bijgeluiden weg te filteren) en een geïntegreerd ‘in gesprek-lampje’. (Rood betekent niet storen.) Tjebbes: “Het is plug and play. Steek de usb in je computer en automatisch wordt de audio gestuurd naar je headset en heb je volledige controle over je gesprek: opnemen, verbreken van gesprekken, mute en volume. En je hoeft geen software te installeren. Dat gebeurt allemaal automatisch. Het geluid? Mooi vol en rond. Dit is wideband audio op z’n best.”