Steeds meer bedrijven verruilen telefonie voor UC-platformen als Skype for Business, Jabber of Avaya. Jabra, fabrikant van intelligente audio-oplossingen, wil ‘de laatste meter’ zijn tussen platform en gebruiker. Martijn Voogt: “Bij communiceren via de pc zijn headsets een onmisbaar onderdeel. Mensen zitten steeds dichter op elkaar in kantoortuinen. Omgevingsgeluid is killing voor de concentratie. Dus groeit het belang van headsets. De penetratiegraad kan van 15 naar 35 procent.”
De 275 medewerkers van het Nederlandse techbedrijf Bynder mochten deze zomer een week lang niet op kantoor komen. Verplicht out of office heet dat. Werken mochten ze verder overal, en dus zochten ze allemaal hun favoriete plekje op om zich optimaal te kunnen concentreren: op de camping, in de trein, in de tuin, in het café…
Zover als Bynder gaan de meeste bedrijven niet. Maar de trend is duidelijk: vierkante meters kantoorruimte zijn duur en steeds meer organisaties zijn geneigd daarop te besparen. Ze snijden in het kantooroppervlak en zetten mensen steeds dichter op elkaar in open kantoortuinen. Dat is lekker goedkoop en super gezellig.
Confettidagen
Overbevolkte kantoortuinen hebben echter één groot nadeel: collega’s zijn net mensen. Ze vragen continu om aandacht –vooral als het niet belangrijk is. Confettidays kill productivity, meldt de Engelstalige whitepaper van Jabra. Ofwel: onze werkdagen raken versnipperd door jarige collega’s, hinderlijk aanwezige bazen en onverwachte klusjes die helemaal niet op onze to do-list stonden. Zelfs de simpelste taken krijgen we niet voor elkaar door een gebrek aan focus.
Martijn Voogt, Channel Marketing Manager B2B Benelux van Jabra, geeft een toelichting op de gevolgen voor onze productiviteit van ‘steeds maar afgeleid worden’. Voogt: “Productiviteitsverlies door concentratiegebrek is echt een probleem aan het worden. Volgens onderzoek duurt het 23 minuten om terug te komen in je focus en de draad van je werk weer op te pakken. Terwijl de oplossing simpel is: headsets.”
Draadloos
Uit recent onderzoek blijkt dat slecht 15 procent van de medewerkers in kantooromgevingen een headset gebruikt. “Er ligt een markt open voor onze resellers”, aldus Voogt. “Zij kunnen in die 85 procent springen. Het marktpotentieel is enorm, dat weten we al lang. Nou zijn headsets natuurlijk niet voor alle functies geschikt, maar wel voor een aanzienlijk deel. Wij denken dat een penetratiegraad van 35 procent realistisch is. Dat is een groei van 20 procent.”
Een hogere productiviteit is zoals gezegd een belangrijk argument. Ook callcenters zullen dat beamen. Daar kan de productiviteit flink omhoog door gebruik te maken van draadloze headsets, stelt Voogt: “Bewegingsvrijheid wordt flink beperkt doordat mensen headsets met bedrading gebruiken. Dat heeft gevolgen, want 40 uur per week achter je computer zitten is niet gezond. Doordat wij met draadloze headsets meer fysieke bewegingsvrijheid kunnen geven, gaat de productiviteit omhoog. Uit onderzoek weten we dat calls door meer bewegen sneller zijn afgehandeld.”
Jabra Evolve 75
Het productportfolio van Jabra is ruim en breed: van entry-level tot high-end, van bedraad tot draadloos. In mei 2017 werd wereldwijd de nieuwste Jabra Evolve 75 gelanceerd, een kloeke draadloze set met active noise cancellation (om bijgeluiden weg te filteren) en een geïntegreerd ‘in gesprek-lampje’. (Rood maakt duidelijk dat iemand werkt. Niet storen dus.)
Glenn Tjebbes, UC Adoption Consultant van Jabra: “Het is plug and play. Steek de usb in je computer en automatisch wordt de audio gestuurd naar je headset. Je hebt volledige controle over je gesprek: opnemen, verbreken van gesprekken, mute en volume. En je hoeft geen software te installeren. Dat gebeurt allemaal automatisch. Het geluid? Mooi vol en rond. Dit is wideband audio op z’n best.”
Handig voor managers
Waarom zouden IT-managers moeten kiezen voor Jabra? Tjebbes: “Omdat wij hen ontzorgen. We helpen bedrijven UC (Unified Communication, red.) succesvol te laten uitrollen. Daarin speelt de headset een belangrijke rol. De eindgebruikers bepalen uiteindelijk of een platform naar tevredenheid worden gebruikt en òf het überhaupt wordt gebruikt. Daar adviseren wij in. Jabra kent alle valkuilen in ‘de laatste meter’ tot de medewerkers. Wij geven advies over welk type headset het beste aansluit bij welk gebruikersprofiel.“
En dan nog iets over de software. Tjebbes: “Firmware-updates zijn nodig, ook voor headsets. Onze softwaremanagement-tool is gratis. Inpluggen betekent automatisch updaten. Zo halen we stress en tijdverlies weg bij de eindgebruikers. Dat zullen IT-managers graag horen.” Daarnaast is assetmanagement handig voor IT-managers, merkt Tjebbes op: “Stel dat er 1.000 headsets zijn uitgedeeld in de organisatie. Op het scherm ziet de manager wie welk type headset heeft gekregen, met welke firmware-versie, en wanneer die voor het laatst is gebruikt. Op individueel niveau ziet de manager wie wat (niet) gebruikt. Voor managers is dat waardevolle stuurinformatie.”