De toegang tot breedbandig internet voor huishoudens loopt steeds verder achter. De stagnatie van de aanleg van glasvezelnetwerken voor particulieren ondermijnt de leidende digitale positie van Nederland. De aanleg van glasvezel is duur en omslachtig. Dat constateren vier brancheverenigingen en aantal bedrijven die actief zijn in de Nederlandse internetsector. Zij roepen de overheid op om actie te ondernemen.
Het betreft brancheorganisaties Dutch Data Center Association, Dutch Hosting Provider Association, ISPconnect en de Fiber Carrier Association, in samenwerking met netwerkspecialist Juniper Networks en glasvezelaanbieder Eurofiber. Zij hebben een rapport opgesteld over digitale connectiviteit in Nederland: ‘Belang van connectiviteit voor digitale transformatie. Randvoorwaarde voor de digitale economie‘.
Weliswaar constateren zij in dit rapport dat inmiddels meer dan 90 procent van zakelijk Nederland toegang tot glasvezel binnen een straal van één kilometer heeft, toch maken zij zich zorgen over de stagnatie van de toegang tot glasvezel bij privé Nederland.
Dat komt deels doordat aanleg van glasvezel duurder is dan het upgraden van oudere netwerken. De kabels zelf zijn niet zo duur, maar het graven wel. Dit gaat namelijk gepaard met instemmingsprocedures die in kosten, tijd en aanpak per gemeente verschillen, maar bovenal veel te veel papierwerk betekenen. De procedures zouden sneller kunnen door meer standaardisatie en het digitaliseren van het proces, aldus de onderzoekers.
De bij het onderzoek betrokken partijen vinden dat de Vereniging voor Nederlandse Gemeenten (VNG) zich hard moet maken voor eenduidige afspraken voor lokale vergunningen en leges. ‘Het wordt tijd dat de overheid hierbij een faciliterende rol op zich neemt en een doorbraak forceert, zodat iedere Nederlander, thuis en op zijn werk, beschikt over een breedbandige internetverbinding die is voorbereid op de toekomst’, is hun stellingname.
Zij waarschuwen dat vaste en mobiele verbindingen in Nederland ontoereikend kunnen worden voor nieuwe ontwikkelingen. Dat betekent dat digitale diensten die nu alledaags zijn, mogelijk in het gedrang komen, en dat nieuwe toepassingen van digitale technologie niet of langzaam kunnen worden uitgerold. Met name huishoudens en bedrijven die zijn aangewezen op verouderde netwerken zullen hier de gevolgen van ondervinden.
‘Hoewel Nederland internationaal een leidende positie heeft, zullen we die verliezen als geen actie wordt ondernomen. Digitale transformatie gaat in een rap tempo. Daarbij is toegang tot snel internet absoluut noodzakelijk voor bijvoorbeeld de massale aanspraak op clouddiensten en de ontwikkeling van internet of things en big data-toepassingen’, aldus de onderzoekers.
Naast het beschrijven van deze zorgwekkende situatie geven de auteurs van dit rapport een algemene schets van de staat van de digitale connectiviteit in Nederland. Zij gaan onder andere in op de technieken en netwerken waarmee connectiviteit mogelijk wordt gemaakt, welke typen connectiviteit er zijn en hoe connectiviteit zich de komende jaren zal ontwikkelen in Nederland.
Laatst hoorde ik dat mobiele netwerken van de volgende generaties (G5, G6) sneller zijn dan glasvezel en meer capaciteit bieden. Die nieuwe generaties worden uitgerold tegen de tijd dat de laatste stukken glasvezel zijn gelegd.
Ik weet niet in hoeverre dit waar is, maar ik kan me indenken dat de partij die nu wordt aangespoord om snel voor veel geld nog wat glasvezel te leggen, even op de rem trapt.
Daar gaan we weer! dacht ik bij het lezen van dit artikel. Vorig jaar ook al iets over de aanleg van glasvezel wat precies de verkeerde toon zette. Omdat ik wilde kijken of het rapport, waarop dit artikel is gebaseerd, echt zo simplistisch was, heb ik het gedownload en gelezen. Wel, dit rapport van 68 pagina’s is niet simplistisch. De samenvatting en het uitlichten van de onderwerpen van Rik Sanders is dat helaas wel. En bevat tendenzieuze en foutieve informatie, zoals “Met name huishoudens en bedrijven die zijn aangewezen op verouderde netwerken..” en dat die geen glasvezel hebben komt door “instemmingsprocedures die in kosten, tijd en aanpak per gemeente verschillen”. Nu simplificeer ik ook, maar dat blijft je bij als je dit artikel in Computable leest.
Het rapport is juist heel genuanceerd en bijzonder gedetailleerd. Daar staat bovendien in dat 98,1% van de Nederlanders in theorie toegang heeft tot meer dan 100Mbit en feitelijk heeft 95% het ook. 97% van de bedrijven hebben breedband internet. Er is 99,7% dekking voor mobiel internet, wat met 4G al een (theoretische) snelheid heeft van 100Mbit en met 5G 10Gbit gaat krijgen. Dus, waar hebben we het dan over? Wat is het problem?
Wel, daar gaat het rapport vrij uitvoerig op in. De kern van het betoog van de gezamelijke commerciele bedrijven is grappig of merkwaardig genoeg dat er gepleit wordt voor een meer centrale rol van de (centrale, wetgevende) overheid, om de voorziene GROEI van bandbreedte voor de digitale transformatie van de samenleving op termijn mogelijk te maken. En dus de toekomstige economische groei en concurrentiekracht van Nederland te vergroten. Merkwaardig, omdat iedereen weet dat telecom nu juist een, weliswaar gereguleerde, maar verder commerciele en concurrerende markt is. KPN tegen Liberty Global zullen we maar zeggen. Het was en is volledig aan KPN om meer te verglazen, wat inderdaad duur is, maar het is een compleet zakelijke afweging geweest om het oorspronkelijke tempo van Reggefiber sterk te vertragen (sinds KPN een belangrijk aandeel kreeg). Daar speelt de lokale overheid echt geen rol in met vertragende procudures, of je moet het raar vinden dat Amsterdam het Rokin niet wil opengooien omdat er een kabeltje bij moet. De verantwoordelijkheid van wegen-infrastructuur is er ook in de maatschappij.
Als ik er wat langer over nadenk vind ik dat er wel iets te zeggen is voor een meer sturende rol van de overheid ten aanzien van een netneutrale infrastructuur. Zoals menigeen weet, het electriciteits- en gasnet is dat al (meerdere aanbieders op evident 1 net), water is dat niet (beetje lastig) en stadsverwarming al helemaal niet. Maar telecom is vrij. Ja, dat is zo gereguleerd door de EU, niet door de BV Nederland. Dat maakt het ook wel wat moeilijk voor de nationale overheid om netneutraliteit af te dwingen met wetten.
Wat de opstellers waarschijnlijk weten, maar niet zo expliciet zeggen, is dat het model wat zij voorstaan in feite al gebeurt in Noord-Friesland. De provincie daar betaalt KabelNoord, een prive en commercieel bedrijf maar in handen van veel overheden en niet van KPN of LibertyG, om glasvezel aan te leggen. En die doen dat dus nu ook, naar de meest verafgelegen boerderijen. Inderdaad, niet renderend, maar wel een politieke keuze.
Ik zou zeggen, Computable, jammer van het slechte artikel maar bedankt voor de link, want afgezien van de in mijn ogen wat dubbele moraal die in de deelnemende partijen steekt, is het rapport wel bijzonder informatief en leeswaardig.
Het wordt zeer gewaardeerd om een betere uitleg van het rapport te geven.
Daar wil ik dan ook nog opmerken dat alhoewel het rapport heldere taal spreekt het nog maar de vraag is of die uit de lade wordt gehaald van de politici in Den Haag of in de stapel blijft steken. Want zo gaat de politiek in de praktijk met dit soort vraagstukken om. Waar selectief welgevallige stukken worden opgevoerd en de andere nooit meer het daglicht zien. Dan mag je ook rustig stellen dat er geregeerd wordt met een politieke waarheid ipv een feitelijke waarheid.
Ook bij ons zal ‘snel’ glasvezel worden aangelegd, maar is alweer vertraagd. Vreemd vind ik het dat bij elke nieuwe gemeente waar men de inschrijving voor de glasvezel begint, de aanlegprijs steeds 25 procent hoger wordt dan de vorige gemeente…