De Amsterdamse scale-up Wonderkind wint het Oranje Handelsmissiefonds. Dat fonds helpt Nederlandse ondernemers om internationaal te groeien. Het wervingsbedrijf zet het fonds het komende jaar in om de stap naar de Verenigde Staten maken. Daarvoor opent het een kantoor in New York.
Het Oranje Handelsmissiefonds is in 2012 opgericht door ING, KLM, MKB-Nederland en het ministerie van Buitenlandse Zaken. De partijen willen met het fonds Nederlandse ondernemers ondersteunen om sneller successen in het buitenland te behalen.
Wonderkind biedt een recruitmentoplossing, waarbij op basis van kunstmatige intelligentie gepersonaliseerde vacature-advertenties worden ontwikkeld. Deze advertenties worden niet op vacaturewebsites getoond, maar op ‘online plekken waar potentiële werknemers zich in het dagelijks online leven bevinden’.
Algemeen directeur Lars Wetemans zegt dat via Wonderkind ‘onbereikbaar’ talent ineens wel beschikbaar is. ‘De meeste mensen zijn niet actief op zoek naar een nieuwe baan en de mensen die wel op zoek zijn, zijn niet per se de mensen die bij de vacature passen. Door vacatures te richten op latent werkzoekenden, wordt de vijver waarin je vist minstens vijf keer zo groot.’
De scale-up is actief in ruim vijfentwintig landen, maar volgens Wetemans is Amerika ‘een andere wereld’. Via het Oranje Handelsmissiefonds wil hij de deuren naar dit land openen. ‘Met de prijs openen we een kantoor in de Verenigde Staten. Je hebt lokale vertegenwoordiging om klanten aan te sluiten en zo Amerika te veroveren.’
Wonderkind is opgericht in 2016 door vier medewerkers. Inmiddels heeft het ruim zeventig man in dienst. Afgelopen maart ontving het bedrijf – toen nog Recruitz.io geheten – een investering van twee miljoen euro van investeringsfonds Slingshot.