De politie begint in december 2017 met een update van het geplaagde plaatsbepalingssysteem (pbs). Dat is een navigatiesysteem waarmee dienstauto's in verbinding staan met de meldkamer dat agenten naar de juiste plek moet sturen. Er wordt bijna vijf miljoen euro in de update van het systeem gestoken.
Dat is besloten na overleg van de korpsleiding. In een bericht op intranet dat vrijdag binnen de politie is verspreid, staat dat de politie bijna vijf miljoen euro investeert in de vernieuwing van pbs. ‘Nog dit jaar worden vierhonderd navigatiesystemen voor nieuwe noodhulpvoertuigen en ME-flex-bussen besteld. Ook is afgesproken dat de politie pbs zelf gaat beheren en kaartupdates automatisch laat uitvoeren. De eerste kaartupdate staat gepland voor medio december 2017.’
Naast de miljoeneninvestering in pbs zijn er landelijke afspraken gemaakt over de ict-uitrusting van alle politievoertuigen. Zo worden nieuwe noodhulpvoertuigen, snelle interventievoertuigen, surveillancehonden-voertuigen, terreinvoertuigen en ME-flex-bussen voortaan standaard uitgerust met twee pbs-schermen.
Nieuwe handhavingsvoertuigen en motoren krijgen één pbs-scherm. Via dat apparaat kan push-navigatie plaatsvinden (de meldkamer stuurt dan de voertuignavigatie aan). Ook wordt via het scherm Orion bevraagd. Dat is een systeem voor Basisvoorziening Informatie- Integrale Bevraging (BVI-IB). Het is niet zo dat direct alle navigatie-apparatuur wordt vervangen. In het bericht staat dat nieuwe apparatuur geleidelijk aan wordt ingevoerd, bijvoorbeeld als voertuigen aan vervanging toe zijn.
Werkdruk en frustraties
In de zomer van 2017 stuurden de Amsterdamse politiechef Aalbersberg en or-voorzitter Lonnee een brandbrief aan korpschef Akerboom. Ze luidden de noodklok over gevaarlijke situaties die ontstaan door problemen met het pbs. Agenten zouden te laat ter plaatse zijn door fouten in de navigatie en verbindingsproblemen met de meldkamer.
In die brandbrief staat onder andere dat er sprake is van verbindingsproblemen, oude kaarten, onnauwkeurige plaatsbepaling en instabiliteit. ‘Tal van voertuigen zijn daardoor niet operationeel inzetbaar. Tussen teams ontstaat strijd om het gebruik van nog wel functionerende voertuigen. Daarnaast verhoogt de gebrekkige werking de werkdruk op het Operationeel Centrum. Door het uitblijven van oplossingen nemen de frustraties onder medewerkers toe’, schreven de Amsterdamse korpschef en or-voorzitter toen.
Pbs, Orion, push-navigatie en mobilofoon
Hij verwacht dat ook burgers gaan profiteren van de betere ict in de voertuigen. Den Besten: Bevragingen zullen beter gaan, de navigatie blijft steeds up to date, dat zorgt voor extra snelheid.’
Hoe is dit in hemelsnaam mogelijk? Met mijn Smartphone kan al zo ongeveer geblindeerd mijn route laten bepalen! Die techniek zou toch al lang en breed geïmplementeerd moeten zijn in de politieapparatuur…. Onbegrijpelijk!
Voor 5 miljoen kun je met kwantumkorting makkelijk 50.000 spiksplinternieuwe navigatiesystemen met lifetime kaartupdates kopen. Dat is misschien wel genoeg om er iedere agent persoonlijk één te geven.
Vóórdat ze zelf weer een wiel gaan uitvinden: vraag aan Garmin of TomTom o.i.d. of ze ff iets kunnen maken dat ze van de meldkamer uit een adres in dat ding kunnen zetten. SIM-kaartje in die Tom en scheuren maar weer!
Kost misschien toch nog weer een (paar) miljoen, maar dan ben je ook gewoon KLAAR!
Daar waar je op basis van gezond boerenverstand inderdaad een TomTom of vergelijkbaar bedrijf in zou schakelen, moet het in de praktijk via openbare aanbestedingen, waardoor er een risico geïntroduceerd wordt dat je niet krijgt wat je wil … (mijns inziens ook één van de hoofdoorzaken van de vele overheids ict-debacles, maar dat terzijde).
Vergeet overigens niet dat dit over wat meer gaat dan alleen een route bepalen zoals RJ Tuijnman aangeeft. De meldkamer kan bijv. ook zien waar de auto’s zien en updates sturen over situaties etc.
@ Pa Va Ke, als je via een openbare aanbesteding niet krijgt wat je wil, dan heb je ook niet gevraagd wat je wil, en niet goed beschreven wat je wil.
Als politie kan je echt best wel met TomTom, Garmin, Google en andere partijen praten hoe zij jouw probleem zouden gaan oplossen, om zodanig uit al die mogelijkheden het voor jouw beste scenario te destilleren, en dat in een aanbestedingsvraag te gieten.
Een beetje transportbedrijf heeft dit allemaal al lang. Een DHL-chauffeur kan tijdens zijn rit ergens naartoe gedirigeerd worden om wat op te halen, en dan kan de controlekamer direct een alternatieve nieuwe bezorgroute uitstippelen op basis van wat er nog in de bus ligt. Zulks systeem ‘ombouwen’ voor politiegebruik is echt niet zo lastig. Maar goed, een paar simpele andere bewoordingen in de aanbesteding, en hopla, het wordt ‘custom’ en dus duur. Kijk ook eens in Duitsland, Frankrijk, Belgie enz wat de bromsnorren daar gebruiken ?
@PA VA KE: Uiteraard begreep ik dat er wel meer functionaliteit achter zou moeten zitten, maar het artikel vermeldde expliciet basisvaardigheden waardoor ze niet tijdig ter plekke waren doordat ze bijvoorbeeld geen ‘verbinding’ kregen of met verouderde maps aan de lag gingen. Dat zijn zaken die een modale smartphone zonder met een lampje knipperen vandaag de dag oplost…. Mijn Alcatel van 79 euri geeft me keurig zelfs de opstoppingen en files op mijn route en een alternatief. Gewoon standaard google-maps-functionaliteit. Koppel dat met een trackingsystem dat je momenteel voor een paar tientjes via internet aanschaft en je hebt technisch gezien alle zaken in huis waar je een werkend systeem in elkaar zou moeten kunnen knutselen.
De politie is nog net klaar met de upgrade van Windows XP.
We moeten niet op de zaken gaan vooruit lopen met al die nieuwerwetse fratsen!
@Johan Duinkerken: LOL!