Hoe cool is het als Google je vraagt om lokale partner te worden van de locatie-api’s die deze internetgigant aanbiedt? Het overkwam Geo Square, dat ruim vijftien jaar aan de weg timmert met het bouwen, analyseren en integreren van geo-oplossingen. Voor het leveren en beheren van de premium Google Maps-licenties in de Benelux werd in 2014 een nieuw bedrijf opgetuigd: Localyse.
Localyse inspireert bedrijven met de mogelijkheden die Google Maps-api’s biedt. Veel toepassingen die men gewend is om te gebruiken in de publieke Google Maps-omgeving zijn uitermate geschikt voor verschillende applicaties. Denk aan automatische aanvullingen bij adresinvoer in een crm-systeem of het visualiseren van vastgoed of in de reisbranche. ‘Met verschillende gespecialiseerde Google Maps-consultants en -ontwikkelaars laten wij bedrijven de juiste functionaliteiten en meerwaarde zien door locatie-gebonden informatie in de bedrijfsprocessen te integreren’, zegt Jeffrey Benning, business development manager voor Nederland bij Localyse. ‘Waar voorheen naar de internet of onlinestrategie gevraagd werd, draait het nu om de locatiestrategie.’
Kant-en-klare
Localyse is ontstaan uit Geo Square, het moederbedrijf dat ervaring heeft in bouwen, analyseren en integreren van geo-oplossingen. Geo Square is een onderdeel van de Cronosgroep, waar 4.100 it’ers werken, verdeeld over 310 bedrijven. Naast de premium licenties voor Google Maps levert Localyse in de Benelux ook tal van kant-en-klare oplossingen die gebouwd zijn bovenop Google Maps. Zoals indoor wayfinding, ODIQ (Origin-Destination Intelligence) voor verkeerskundigen, track & trace, locatiefraude, adresvalidatie voor de retailsector, e-commerce en isochrone voor visuele analyse inclusief realtime-reistijden. Ook wordt er gekoppeld met recruitmentsoftware, waarbij de locatie in de top vijf staat met redenen om te wisselen van baan. Recruiters maken dan ook meer kans op de beste match als zij zoeken op locatieniveau.
Kopiëren
Met een dergelijke diversiteit aan oplossingen rijst de vraag of de oplossingen van Localyse te kopiëren zijn. ‘Nee,’ is Benning duidelijk, ‘de aangeboden oplossingen zijn op maat gemaakte producten op de Google Maps-api. Als partner hebben we een uniek inzicht in de mogelijkheden van de verschillende Google Maps-api’s. Hierdoor kunnen wij specifieke problemen oplossen waarmee de markt te maken heeft. Door het grote draagvlak en de verspreiding van de Google Maps-technologie vormen de applicaties en het gebruik ervan een lage drempel. Google Maps is voor vrijwel iedereen een vertrouwde omgeving. Zo is bijvoorbeeld multimodale reisdata in een handomdraai te verkrijgen met de directions-api.’
Toch zijn er volgens Benning nog voldoende zaken die Localyse de komende jaren op technologisch vlak wil gaan realiseren. Zo wil het bedrijf verder bouwen aan de bestaande producten, maar ook wil het innovaties op de markt brengen met behulp van locatie-gebonden functies als IoT, track & trace en mobiliteit. ‘Zowel in onze bestaande als nieuwe producten zullen wij ons steeds Maps-gebruikers binnen het premium plan in de Benelux-markt. Localyse zet zijn Google Maps-licenties in voor middelgrote en grote bedrijven en de zelf gebouwde oplossingen daar bovenop zijn vervolgens in specifieke markten in te zetten.
‘We merken dat het businessaspect van Google Maps en zijn verschillende producten steeds belangrijker begint te worden voor bepaalde bedrijfsprocessen of de inzet van deze toepassingen’, vervolgt Benning. ‘Waar vroeger de business enkel aan Google Maps dacht voor huis-tuin-en-keukenoplossingen, wordt dit momenteel ingeschakeld in bedrijfskritische toepassingen of omgevingen die hoge snelheid van dataverwerking vereisten’, meent Benning. ‘Wanneer nu een bedrijf een mobiliteitsanalyse, adresvalidatie of weergave van gegevens meer richten op machine learning. Denk aan voorspellingen van de gevolgen van een weg-opbreking, maar dan gaat het ook bijvoorbeeld over de doorontwikkeling van algoritmes bij locatiefraude. Uiteraard zijn zowel Google Maps als onze applicaties Google-cloudbased.’
Oprichters
Localyse startte met de twee oprichters: Dirk Lambrechts en Chris Hoogwys. Zij konden een beroep doen op alle tachtig medewerkers uit de Geo Squareholding. Hierin zaten al technische consultants, marketing, developers en sales. Per jaar is het personeelsbestand verdubbeld. Tegen eind 2017 verwacht Localyse met tien medewerkers te zijn. Lambrechts en Hoogwys hebben een lange staat van dienst in de geo-ict-wereld. Het viel hen op dat bepaalde processen en toepassingen behoefte hadden aan een ogenschijnlijk gemakkelijke oplossing die niet met de bestaande en gangbare geo-ict-systemen waren op te lossen. Het premium plan van Google Maps biedt hiervoor door zijn omvang en gebruiksgemak snel een antwoord op veel voorkomende vragen rondom mobiliteitsvraagstukken. Op dit moment heeft Localyse meer dan vierhonderd zakelijk Google op een kaart wenst, staat Google Maps hoog op hun lijstje.
IoT
Locatie-gebonden informatie zal volgens Benning steeds meer een belangrijk element worden in onze beslissingen en devices die wij gaan gebruiken. ‘Onder andere IoT zal een belangrijke component zijn om locatie-gebonden informatie door te sturen naar bedrijven en gebruikers. Ook onze mobiliteit zal gestuurd worden door de mobiliteitsproducten die op de markt zullen komen.’
Door de diversiteit in locatie-gebonden informatie is het speelveld voor Localyse ook divers. Op verschillende vlakken en in verschillende hoeken heeft het bedrijf met onbegrip of enige concurrentie te maken. Benning: ‘Wij hebben ons eigen standaardplan van Google Maps. Veel gebruikers denken dat Google Maps als opensource is te gebruiken. Dit geldt echter alleen voor open toepassingen zoals de contactpagina. Het is voor ons soms lastig om de eigenaar van een oplossing te vertellen dat hun gebruik van Google Maps enkel toegestaan is met een betaald premium plan. Ook krijgen wij geregeld van het Google-compliance-team meldingen over verkeerd gebruik, die wij dan opvolgen.’
Esri als concurrent
Kaartleverancier Esri tref je vooral binnen de overheidshoek aan met diepgaande gis-toepassingen. Vanwege usability, rijke data en functionaliteiten wordt Google Maps steeds vaker als aanvulling toegevoegd aan deze oplossingen. ‘Neem bijvoorbeeld de hoge-resolutiesatellietfoto’s, realtime-reisinformatie en streetview-beschikbaarheid zonder landsgrenzen’, vervolgt Benning. ‘De rijke locatiedata worden ook wel points of interests genoemd.’ Andere kaartleveranciers als Bing van Microsoft, Here van de Duitse automerken, OSM (Open- StreetMap) en PTV (voorheen Planung Transport Verkehr) komt Localyse in de praktijk nauwelijks tegen als concurrent. Wel merkt het bedrijf dat op het gebied van asset tracking er dit jaar een aantal partijen overgestapt zijn naar Google Maps. Hieronder ook bovengenoemde providers.
TomTom en Localyse hebben volgens Benning weinig last van elkaar. ‘Met betrekking tot het premium gebruik van Google Maps is er een geheel andere markt, waardoor wij elkaar niet in de weg zitten.’
Marketing en sales
Met de groei van Localyse zien we dat ook de marketing en sales steeds slagvaardiger wordt ingericht. Zo werkt het bedrijf hard om de verticale oplossingen verder uit te breiden en denkt het groei te gaan realiseren via nieuwe toepassingen met partners en het betreden van nieuwe landenmarkten. Qua sales loopt het volgens Benning ook lekker. ‘Momenteel bedienen wij 39 procent van de top honderd bedrijven in de Benelux. Van retail-organisaties als AS Watson, Takeaway.com, Parkmobile, Rabobank en GGN, Moving Intelligence in transport en logistiek, dienstverleners als Cyient, Besite, Ortec en mobiliteitscentra van bijvoorbeeld de ANWB tot verschillende (semi)overheidsinstanties als NS, Prorail en de politie. In één jaar tijd hebben wij een verdubbeling van de omzet gerealiseerd en presteren daarmee bovengemiddeld ten opzichte van onze ambities. Doordat wij onderdeel zijn van de Geo Square-holding, konden wij als startup eenvoudig opstarten. Voor administratie, boekhouding, wagenpark, et cetera konden wij een beroep doen op de holding.’
Zwitserland
Met de ontwikkeling van eigen producten en consultancy heeft Localyse voldoende slagkracht om verder te investeren en te groeien. Een investering heeft het bedrijf dan ook niet nodig. Benning: ‘Momenteel proberen we in elke sector door te dringen en bekend te worden in de Benelux. In oktober zijn wij gestart met een nieuw filiaal in Zwitserland. Wanneer dit succesvol is, zullen andere landen volgen. Ook zijn er drie nieuwe verkopers bij ons begonnen.’ Om de groeidoelstellingen verder te gaan halen, moet Localyse volgens Benning nog flink aan de bak. De grootste uitdaging is volgens hem om de pijnpunten en tekortkomingen in verschillende sectoren weg te halen en dit zo eenvoudig mogelijk uit te rollen en te integreren. ‘Het meest succesvolle is wanneer het ongemerkt een meerwaarde kan betekenen voor iedereen. Neem bijvoorbeeld de Google Maps-service die automatisch ’s morgens meldt dat er meer dan vijftien minuten vertraging is op de route en hierdoor de wekker vijftien minuten vroeger laat afgaan of een alternatief vervoersmiddel aanprijst. Maar dit geldt ook omgekeerd voor de terugreis. Als je inzicht kunt geven over de feitelijke vertraging, dan kun je op het juiste moment aangeven dat het zinvol is om nog even door te werken of om nog even te gaan sporten bijvoorbeeld. Dit is relevant voor de horeca en retail, maar ook voor vervoerders en gemeentes. Denk aan spitsmijdingsprojecten en reizen in de daluren voor de NS.’
(Deze bijdrage is afkomstig uit Computable Magazine, editie 06/2017.)