Een kwart van de bedrijven wereldwijd heeft de afgelopen twee jaar tenminste een keer te maken gehad met een mislukt digitaliseringsproject. Dat kost bedrijven gemiddeld 550.000 euro en maakt it-beslissers schichtig om nieuwe projecten te beginnen. Dat kan hun concurrentiepositie aantasten, concludeert Fujitsu in zijn internationale onderzoek The Digital Transformation Pact.
Fujitsu voerde het onderzoek uit onder 1625 it-beslissers van grote bedrijven wereldwijd. De automatiseerder presenteerde recent de conclusies op het grote klanten- en partnerevenement Fujitsu Forum, dat eerder deze maand in München plaatsvond.
Volgens Duncan Tait, die de leiding heeft over de activiteiten van Fujitsu buiten Japan, is het gevolg van het mislukken van één op de vier digitale projecten dat bedrijven voorzichtig zijn geworden met digitale transformatie. Voor twee derde zijn de potentieel hoge kosten van een mislukt project een reden om toekomstige digitalisering uit te stellen, aldus Tait.
‘Uit ons onderzoek zegt 68 procent van de ondervraagde managers last te hebben van de faalangst die er in de organisatie heerst als het om nieuwe ict-projecten gaat. Daardoor lopen die bedrijven het risico achterop te raken bij de concurrentie die wel met innovatieve ict bezig is’, hield hij zijn toehoorders voor op het Fujitsu Forum.
Uit het onderzoek blijkt dat 70 procent van de ondervraagden een groot gebrek aan digitale vaardigheden binnen de eigen organisatie ervaart. Het inhuren van it-personeel is een dure schijnoplossing, vindt Tait. Bedrijven moeten in zo’n situatie veel meer investeren in training en herscholing. Ook moeten ze beter kijken naar hoe externe expertise wordt ingezet. De Fujitsu-topman vindt dat bedrijven uiteindelijk de in zijn ogen essentiële onderdelen – mensen, acties, samenwerking en technologie – beter met elkaar in evenwicht moeten brengen om innovatieprojecten tot een succes te maken.
Gebaseerd op mijn eigen ervaring over de afgelopen decennia zou ik zeggen dat dit een schromelijk onderschatting is. Ik zou het meer op driekwart van de projecten schatten. Successen wordt vaak geboekt alleen door de doelstelling (aanzienlijk) te veranderen. Het probleem ligt m.i. niet zo zeer bij gebrek aan it-personeel of de deskundigheid daarvan maar bij management en vooral hun gebrek aan kennis van hun eigen business.
Een kwart? Een internationale survey van 31.12.2016 had het over 52% globaal bekeken. Zelfs als we hier in het midden gaan zitten kom je op ruim 1/3.
Hier word iets anders ondubbelzinnig duidelijk. Het is niet zo zeer te stellen dat het inhuren van IT professionals een schijnoplossing is. Wanneer je tussen de regels door leest proeft men al dat IT experise ‘inhouse’ niet voor handen is. Wanneer IT expertise inhouse niet voor handen is… wat is dan uw grootste gevaar??
1. Voor een dubbeltje op de eerste rang
Wanneer je niets voor gedegen It kennis en expertise wil betalen, dan kom je een keer op een ‘kantelpunt’. Namelijk het punt dat je plots geconfronteerd wordt met de gevolgen van dergelijk beleid.
2. Gebrek aan IT expertise in huis en het beroep moeten doen op ….
Wanneer je geen IT expertise meer in huis hebt, heb je dus ook geen expertise meer in huis goed op te kunnen maken of een bepaalde commercieel aangeboden oplossing wel de juiste is of niet uiteindelijk de duurste. Wanneer je geen IT expertise meer in huis hebt, kun je ook niet meer opmaken of je echt de juiste IT professional in aan het huren bent of niet.
Laten nu net deze twee zaken steeds actueler aan het worden zijn, iets waar overigens al sinds het rigoreus weggooien van IT kennis en expertise net na het uitbreken van de crisis, ruimschoots voor is gewaarschuwd. Een artikel als deze vebaasd mij in geen enkel opzicht.
Ik vraag me af hoe betrouwbaar zo’n meting is; ik kan me namelijk heel goed voorstellen dat bedrijven er niet om staan te springen hun “missers” aan de grote klok te hangen
@ PaVaKe
Mijn idee …
Misleidende titel: “Kwart van de projecten mislukt”, terwijl het verder gaat met “Een kwart van de bedrijven wereldwijd heeft de afgelopen twee jaar tenminste een keer te maken gehad met een mislukt digitaliseringsproject.”
Ik zie het verband tussen het aantal projecten en bedrijven niet.
(Tenzij alle bedrijven evenveel projecten hadden waarvan bij 75% van de bedrijven alle projecten slaagden en bij de overige 25% alle projecten mislukten… maar dat is statistisch gezien onwaarschijnlijk…)
Buiten het cijfermatige ben ik het wel eens met de stelling dat Interne ICT kennis een must is.
Noem mij slechts één groter project dat 100% volgens specificaties is gebouwd…behoudens SCADA projecten; die moeten wel intrinsiek veilig zijn…
Misschien mijn artikel uit 2009 nog eens actualiseren? https://www.computable.nl/artikel/opinie/overheid/2998823/1509029/architecten-terug-naar-de-blokkendoos.html
Gebaseerd op mijn eigen ervaring over de afgelopen decennia zou ik zeggen dat dit een schromelijk onderschatting is. Ik zou het meer op driekwart van de projecten schatten. Successen wordt vaak geboekt alleen door de doelstelling (aanzienelijk) te veranderen. Het probleem ligt m.i. niet zo zeer bij gebrek aan IT personeel of de deskundigheid daarvan maar bij management en vooral hun gebrek aan kennis van hun eigen business.
@MSP Mee eens: ik heb titel aangepast.
De statistische waarde van de stelling is absoluut nul.
‘Een kwart van de bedrijven wereldwijd’.
Welke bedrijven zijn dat dan, in welke sector zitten zij, en hoeveel zijn het er? (of zijn het er werkelijk niet meer dan 1625). Stelling stelt bovendien dat aan het onderzoek ALLE bedrijven wereldwijd hebben meegewerkt (een logistiek knappe prestatie).
Kortom: de conclussie wordt getrokken uit een onderzoek onder een beperkt aantal grote bedrijven (kleine bedrijven en overheidsorganisaties vallen daar dus buiten) en vervolgens ge-extrapoleerd naar een random figure dat representatief moet zijn voor het wereldbeeld… over fakenews gesproken.
Overigens is hier nog een onduidelijkheid…. grote bedrijven die een it-project van een half miljoen de mist in zien gaan ? Joh… iedereen op de nieuwjaarsborrel twee bitterballen minder en niemand die je er nog over hoort. Dergelijke bedragen lijken me eerder voor kleinere organisaties van toepassing.
‘Tenminste een keer te maken gehad met een mislukt digitaliserings project’. Wat voor projecten dan of vallen daaronder ook mislukte digitale foto’s, vastlopen printers uitgevallen internet verbindingen, en een Windowsupdate die niet helemaal vlekkeloos verliep.
Dat er een hoop projecten mislopen, weten we allemaal. Welke oorzaken daar primair aan ten grondslag liggen weet ook iedere it’er met gezond verstand.
Waarom daar nooit wat aangedaan wordt is mij nog niet geheel duidelijk.
De strekking van het artikel zullen veel mensen ook wel onderschrijven, maar de onderbouwing is nog beroerder dan die van mij.
Beroerde journalistiek om volledig mee te gaan met een paniekerig bericht dat een bedrijf presenteert dat hiermee een eigen agenda heeft.
Los van dat is het vrij normaal dat je als ondernemend bedrijf de fout in gaat en dat duur leergeld kan zijn. Wat dat betreft kan je als ondernemer meer beducht zijn op de grillen van je IT leveranciers dan je eigen personeel. Je eigen personeel heeft nl. geen belang bij het mislukken/uitrekken van IT projecten.