Celonis, de Duitse aanbieder van process mining-technologie, heeft de APG Group als klant binnengehaald. De financiële dienstverlener uit Heerlen biedt onder andere pensioenadministratie, vermogensbeheer, consultancy en werkgeversdiensten aan en zocht een oplossing die meer inzicht kon bieden in het verbeteren van klantgerichte processen.
Celonis levert process mining-software waarmee aan de hand van data die vastliggen in interne it-systemen, op basis van event logs of workflow logs, procesmodellen visueel zijn te reconstrueren. Die stellen gebruikers in staat bedrijfsprocessen te analyseren, te begrijpen en te verbeteren.
APG stelt dat het sinds de ingebruikname van Celonis al de nodige inzichten heeft vergaard die helpen bij het voorkomen van dubbel werk en het verminderen van doorvoertijd. Zo bleek dat de lange verwerkingstijd voor pensioenverzoeken met name veroorzaakt werd door afhankelijkheid van externe partijen. Daarnaast kreeg APG meer inzicht in het callcenter: omdat duidelijker werd waarvoor veel klanten bellen, kon APG ontbrekende informatie op de website toevoegen.
Rachied El Hasnaoui, business Intelligence-expert bij APG Group: ‘Celonis stelt ons in staat om snel verbeteringen op basis van visualisatie en feiten door te voeren en inzichten te vertalen naar acties. Dat komt goed van pas bij verbetering en automatisering van processen.’
Celonis heeft kantoren in München, de Verenigde Staten en Nederland (Den Bosch) en telt ruim tweehonderd werknemers wereldwijd.