Binnen ongeveer vijf jaar zullen robots op grote schaal worden ingezet in magazijnen en pakhuizen. Nu zijn robots vaak nog te traag en onvoldoende afgestemd op ingewikkelde taken. Daardoor wordt de voorkeur nog gegeven aan de inzet van mensen. Door technologische ontwikkelingen zal dat veranderen. Orderpickers en heftruckchauffeurs zullen dan geleidelijk vervangen worden door robots. Binnen vijftien jaar verdwijnen daardoor mogelijk 35.000 banen.
Dat stellen verschillende experts en exposanten die betrokken zijn bij Logistica, de vakbeurs voor logistiek en goederenstroombeheersing in de Benelux die van 28 tot en met 30 november 2017 plaatsvindt in de Jaarbeurs Utrecht. Het evenement valt samen met vakbeurs ICT & Logistiek.
‘Het duurt geen vijf jaar meer voordat we robots op agv’s (automatisch geleide voertuigen red.) op grote schaal in onze warehouses zien rijden. Nu zijn ze vaak nog te traag, waardoor het werken met mensen vanwege hun flexibiliteit de voorkeur krijgt. Maar, binnen vijf jaar heeft dit type mobiele robots zich ontwikkeld tot een betrouwbare oplossing,’ stelt verkoopdirecteur Martin ten Cate van SSI Schäfer. Hij geeft aan dat zijn bedrijf achter de schermen druk bezig is met de ontwikkeling van specifieke robottoepassingen.
De komende jaren betreedt een nieuwe generatie robots de warehouses van bedrijven. Het gaat om slimme robots die zelfstandig hun weg door de gangpaden vinden en de artikelen verzamelen die klanten hebben besteld. Een voorbeeld van zo’n toepassing is een orderpickrobot. Er zijn bedrijven die zulke robots nu al op de markt brengen. Detlef Spee van het Fraunhofer Institut für Materiafluss & Logistik (IML) noemt al voorbeeld Magazino, een startup uit München die een orderpickrobot ontwikkelt. De Duitse logistiek dienstverlener Fiege heeft eind augustus 2017 dertig stuks besteld voor het orderpicken van schoenendozen. ‘Natuurlijk starten dit soort innovaties met eenvoudige, rechthoekige dozen. Maar er zijn meer bedrijven die nu dit soort robots beginnen toe te passen. De technologie functioneert’, vertelt Spee, hoofd van de afdeling intralogistiek en it-planning bij Fraunhofer IML
Kunstmatige intelligentie
Dat de nieuwe generatie robots en agv’s flexibel zijn, heeft volgens de betrokkenen alles te maken met de ontwikkelingen op het gebied van vision-technieken en kunstmatige intelligentie. Die stellen de robots in staat om zelf na te denken en te reageren op de omgeving waarin ze zich voortbewegen. Ze kunnen hun eigen weg vinden en zoeken een alternatieve route als de doorgang is geblokkeerd. Ze kunnen zelfstandig de gevraagde artikelen lokaliseren, identificeren, oppakken en meenemen.
Bij de belofte dat de moderne robots ook met mensen kunnen samenwerken, plaatst Spee een kanttekening. ‘Stel dat mensen en robots in dezelfde gangpaden orderpicken. Als een mens per ongeluk tegen een stapel schoenendozen stoot, zijn die voor de robot niet meer te lezen of te pakken. In de praktijk blijkt vooralsnog dat gescheiden orderpickprocessen voor mensen en robots de voorkeur verdienen.”
35.000 banen verdwijnen
Dat er voor de nieuwe generatie robots en avg’s een grote markt ontstaat, staat voor de specialisten in intralogistiek vast. Volgens adviesbureau Buck zijn met name deze autonome machines ervoor verantwoordelijk dat de komende vijftien jaar zo’n 35.000 banen in Nederlandse warehouses verdwijnen.
Ook Ten Cate, verkoopdirecteur van SSI Schäfer, verwacht dat robots steeds meer het werk van warehousemedewerkers zullen overnemen. Hij wijst op de grote aantallen orderpickers die nu nog nodig zijn in warehouses van webshops.
Er zijn naast het verlies aan arbeidsplaatsen overigens nog allerlei uitdagingen voor de logistieke sector, zoals afspraken over standaardisering van technologie voor interoperabiliteit tussen toepassingen van verschillende leveranciers en het inpassen van vernieuwingen binnen de gehele supply chain.
Gratis aanmelden
Via www.ict-en-logistiek.nl en www.logistica.nl kunnen geïnteresseerden zich gratis aanmelden voor een bezoek aan de beurzen.
Wordt dan eens tijd dat Amazon en Zalando met robots gaan werken want op dit moment zijn er hele rare dingen aan de gang in hoe zij met hun personeel omgaan. Niet mogen zitten, klokken afplakken zodat ze niet kunnen zien hoe lang ze nog moeten werken, maximaal aantal plaspauzes etc etc etc etc.