Schiphol heeft een nieuwe chief digital officer (cdo): Henk Jan Gerzee. Hij gaat zich vanaf 1 februari 2018 bezighouden met de verdere digitale transformatie en technologische innovatie van de luchthaven. Gerzee volgt Roy Scheerder op, die de functie de afgelopen zes maanden op interim basis bekleedde.
Gerzee is op dit moment chief digital officer en cio bij babyproductenfabrikant Dorel Juvenile. Daarvoor heeft hij verschillende managementfuncties vervuld bij Elsevier en deed hij internationale ervaring op in de luchtvaartsector als manager bij KLM Royal Dutch Airlines. Als chief digital officer wordt Gerzee eindverantwoordelijk voor de digitale strategie van Schiphol.
President-directeur van Royal Schiphol Group Jos Nijhuis: ‘Schiphol is ambitieus en wil de beste digitale luchthaven van de wereld zijn. Omdat de impact van deze transformatie groot is, is gekozen voor een strategisch leider die dit kan aanjagen. Gerzee neemt veel ervaring en kennis over digitale transformatie en technologie mee en dat past perfect in de ontwikkeling die wij als ‘Digital Airport’ willen maken.
Aantal cdo’s neemt toe
Gerzee is één van de vele cdo’s die in 2017 is aangesteld. Het aantal chief digital officers is namelijk verdrievoudigd ten aanzien van 2016. 19 procent van de 2500 grootste bedrijven wereldwijd heeft een chief digital officer (cdo) in dienst om de digitale transformatie te leiden. Dat is een verdrievoudiging ten aanzien van het jaar daarvoor. Toen beschikte enkel zes procent van deze organisaties over een cdo. Dat blijkt uit onderzoek van Strategy&, een onderdeel van accountants- en adviesbureau PwC, dat deze zomer is uitgevoerd.
Strategy& definieert een cdo als iemand die de digitale missie van de onderneming moet uitvoeren. Dit is bij de organisaties nog een relatief nieuwe functie. 60 procent van de digitale leiders is in de afgelopen twee jaar benoemd. Van de cdo’s heeft 40 procent een c-level-positie. Bij 19 procent ligt de verantwoordelijkheid bij een vicepresident en bij 17 procent is de director verantwoordelijk voor de digitale strategie. In 24 procent van de gevallen ligt de taak bij een andere executive.