Door de komst van de OV-chipkaart en de digitale vervoersbewijzen hebben de Nederlandse Spoorwegen (NS) deze maand officieel afscheid genomen van de controle- en kniptang. De tang maakt geen onderdeel meer uit van de standaard uitrusting van NS-medewerkers op de binnenlandse treinen.
Zo’n 80 tot 90 procent van de conducteurs op binnenlandse treinen werkte al zonder de controletang die knipt of stempelt. Dit gold ook voor vrijwel alle veiligheid & service-medewerkers van NS. Daarom heeft het spoorbedrijf besloten de kniptang definitief naar het museum te verwijzen. Het Spoorwegmuseum in Utrecht heeft inderdaad een collectie kniptangen in zijn bezit, waarvan de oudste al vanaf de oprichting van het museum in 1927 te zien is.
Overigens mogen conducteurs hun kniptang houden en nog wel gebruiken, meldt NS, bijvoorbeeld om kinderen in de trein te laten zien hoe in vroegere tijden kaartjes werden gecontroleerd. Maar het hoeft niet meer.
De conducteur in een binnenlandse trein controleert digitale vervoerbewijzen via zijn handcomputer, de Railpocket. Reizigers die nog papieren tickets gebruiken, zoals interrailers en dagjesmensen, krijgen voortaan een krabbel met de pen in plaats van een stempel. In buitenlandse treinen blijft de kniptang wel tot de uitrusting van conducteurs behoren, net als in treinen van NS International. In veel Europese landen is de digitaliseringsslag nog niet gemaakt en wordt het papieren treinkaartje nog op een klassieke manier gecontroleerd, meldt OV Magazine, vakblad voor het openbaar vervoer.