Een grote groep klanten van ABN Amro heeft dit jaar bij vergissing hetzelfde rekeningnummer van iemand bij een andere bank gekregen. Oorzaak is een fout bij de integratie van de systemen bij de fusie tussen Fortis en ABN Amro in 2008. Hierdoor zou de blokkade van de vervallen nummers onopgemerkt zijn opgeheven.
Dit meldt De Telegraaf. Bij navraag over om welke computersystemen het gaat, geeft een woordvoerder aan dat een en ander ‘ver terug gaat’ en dat hij niet zeker weet of bekend is welke systemen destijds gebruikt werden en of dat gedeeld mag worden.
Eind vorige maand werd de uitgave van de dubbele nummers bij een geblokkeerde spoed-overboeking ontdekt. ABN Amro blijkt twaalfduizend ’nieuwe’ rekeningnummers te hebben uitgegeven aan particuliere en zakelijke klanten, met hierin oude negen-cijferige nummers. Het gaat om rekeningnummers die ooit overbodig waren bij het oude Fortis Nederland. Zij waren overgedragen aan de Europese betalingsverwerker Equens, omdat er indertijd een tekort aan rekeningnummers voor banken in het eurogebied ontstond.
IBAN-systeem
De kans dat geld naar een verkeerd persoon of bedrijf is overgemaakt, lijkt overigens niet groot. Europese bankrekeningnummers bevatten sinds 2014 via het IBAN-systeem een eigen land- en specifieke bankcode als voorvoegsel. Sinds kort checken Nederlandse grootbanken bij overboekingen daarnaast de namen bij rekeningnummers.
Afgelopen woensdag is ABN Amro begonnen met het herstellen van de fout. Dagelijks krijgen driehonderdvijftig particuliere en zestig zakelijke klanten een nieuw rekeningnummer van de bank. Zij kunnen hun oude, dubbele nummer tot het eind van dit jaar blijven gebruiken. Daarna vervallen deze definitief.
Slordig?