Onder ict'ers van de Vrije Universiteit Amsterdam (VU) heerst een angstcultuur. Ze durven niet vrijuit te spreken over een aanstaande reorganisatie uit angst dat die kritiek gevolgen heeft voor hun baan. Dat stelt de ondernemingsraad (or) na gesprekken met verschillende betrokkenen.
Universiteitskrant Ad Valvas bericht over een situatie waarin ict-medewerkers niet hun mening durven te geven in het bijzijn van hun leidinggevenden. Pas als zij de zaal hebben verlaten durven ze open kritiek te uiten op de voorgestelde reorganisatie.
Er liggen plannen om voor de derde keer in tien jaar de ict-dienst te reorganiseren. Volgens het huidige voorstel wordt het werk van de ict-dienst opnieuw verdeeld over vier afdelingen, komen twee nieuwe afdelingshoofden en moet meer projectmatig worden samengewerkt.
‘Van de vaste medewerkers behouden 126 mensen min of meer hun huidige functie, 83 mensen veranderen van team. Er worden geen mensen ontslagen’, meldt de universiteitskrant op basis van de conceptplannen. Volgens de or is het door de angstcultuur moeilijk om zicht te krijgen hoe groot het draagvlak voor de reorganisatie onder de medewerkers is.
Eén voordeur voor ict-vragen
Bob van Graft, directeur dienst IT, noemt de reorganisatie een ‘optimaliseringsslag’. In zijn ogen kan het werk beter en efficiënter georganiseerd worden. Hij vindt dat de ict-dienst op dit moment met de rug naar de campus toe staat en wil die situatie veranderen.
Tijdens een vergadering van de or op 15 november 2017 meldde Van Graft dat de bestaande drie afdelingen niet goed samenwerken. Bovendien is niet altijd duidelijk bij wie studenten, docenten en medewerkers aan voor ict-vraagstukken moeten kloppen.
Als voorbeeld noemt hij een verhuizing op de campus waarbij het voor de betrokken partijen onduidelijk was bij wie ze precies moesten zijn binnen het ict-team. Van Graft wil dat er voor alle ict-problemen, -vragen en -wensen één voordeur komt. De opdracht moet vervolgens intern bij de juiste mensen terecht komen.
Kritiek
Ict-medewerkers melden dat leidinggevenden niet goed weten wat er op de werkvloer speelt en niet openstaan voor kritiek. Bestuursvoorzitter Jaap Winter belooft de problemen in alle openheid naar voren te brengen en de kritische opmerkingen van de ondernemingsraad ter harte te nemen.
In een volgende vergadering van de ondernemingsraad komt de reorganisatie opnieuw aan bod. De or heeft nog geen definitief advies gegeven over het voorgenomen plan voor de nieuwe ict-dienst.
Ik trek hier een beetje mijn wenkbrauwen op van verbazing. Ik kan me natuurlijk wel iets indenken dat IT professionals een beetje ‘bang’ zijn voor hun baantje maar….
Kan iemand deze ‘pofessionals’ even vertellen dat het ‘ultimo’ van een IT professional is zichzelf overbodig te maken. Ik weet het, weinig commercieel maar dat is digitaliseren en IT in essentie ook niet.
Misschien iets om over na te denken? Het houd je namelijk wat scherper je te richten op meerdere dingen en een bewegend zakelijk segment ….
Bij de vorige reorganisatie is al 1 portal gedefinieerd. Namelijk de IT servicedesk. Heel appart om dezelfde motivering voor een reorganisatie nogmaals te gebruiken. Mensen op een dergelijke manier van funktie te laten veranderen doe je maar met 1 reden. Elk kritisch geluid over IT beleid laten verstommen. Bijvoorbeeld over de spionagesoftware die bij IT medewerkers actief is op hun werkstations…
@Davy Spionagesoftware? Wat moet ik me daarbij voorstellen en waar wordt naar gekeken?
@Louis: dtex, houdt bij wat er op een werkplek bij elkaar wordt geklikt, lijst op pagina 4: https://dtexsystems.com/wp-content/uploads/2016/08/How_Dtex_Fights_Insider_Threats.pdf
Artikeltje: http://www.advalvas.vu.nl/nieuws/je-computer-kijken-kan-de-vu-nu-al
In hoeverre er een angstcultuur heerst en spionage software gebruikt wordt weet ik niet.
Maar voor wat het waard is: weet dat dit soort reorganisaties vaak gebruikt wordt om de teams wakker te schudden en scherp te houden.
Mocht zoiets niet het gewenste effect hebben dan is de volgende stap outtasken danwel outsourcen. Maar afgaande op dit artikel lijkt dit nog geen onderwerp van gesprek te zijn? Ondanks dat hier bij de vorige reorganisatie blijkbaar wel eens over gesproken is gegeven het toenmalige sociaal plan (wat in 2016 verlopen is)?
Bron (gepubliceerd in oct-2012):
https://www.fnv.nl/site/alle-sectoren/caos/caos/overheid/928011/928027/sp-bedrijfsvoering-vrije-universiteit-2012-2016.pdf
Misschien heeft dat iets te maken met de uitkomsten van een van de onderzoeken waar VU-Amsterdam aan meegewerkt heeft: de kans op een succesvolle outsourcing is minder dan 50%?!
Bron (gepubliceerd in nov-2016):
https://www.functioneel-beheerder.com/whitepapers-artikelen-functioneel-beheer-informatiemanagement/outsourcing-in-nederland
@Gwen Dankjewel. Dit verheldert een hoop en ik verbaas me er altijd over wat er allemaal voor software is gemaakt. Dtex dus dat alles monitort wat er te monitoren valt. Op zich valt er voor de meneer van de VU wel iets te zeggen, je wilt toch weten of er gekkigheid plaatsvindt op jouw netwerk en vanaf/op de machines. Maar mooi vond ik de opmerking over pretsurfen (een primaire arbeidsvoorwaarde!), ja dat mag, maar niet als het uit de klauwen loopt. Dus men houdt het wel bij en slaat er op aan. Dan ga je toch nadenken over wat je op de werkpc uitkuurt. Dat is trouwens mijn idee bij privacy inmiddels. Ok, de data is er, dat punt zijn we voorbij, maar in hoeverre beinvloedt het je leven en moet je er rekening mee houden in je doen en laten. Of het je gedrag is op de werkcomputer, waar je je auto parkeert ivm belastingen of in de trein stapt met je uitwonende beurs. Monitoren en controleren van de burger/medewerker en daar consequentie verbinden, het sluipt erin.