De in 2014 opnieuw gestarte hype rond virtual reality (vr) lijkt aardig voorbij en werd tot voor kort steeds vaker als vr/ar aangeduid, waarbij ar staat voor augmented reality, in goed Nederlands '(digitaal) verrijkte werkelijkheid'. De term stamt uit 1990 en komt bij Boeing Research vandaan, hoewel de eerste werkende vr/ar-headsetsmodellen al in de jaren zestig ontstonden in de universitaire en militaire wereld.
Met de introductie van de Hololens begin 2015 werd ook mixed reality (mr) van stal gehaald, een term die je als ‘gemengde werkelijkheid’ zou kunnen vertalen. Intel sprak in reactie daarop van merged reality (vermengde werkelijkheid) om het later over enhanced reality (verbeterde werkelijkheid) te hebben.
Snap je het nog een beetje, al die termen?
Als je wilt doen alsof je in dit veld vooroploopt, hanteer je de afkorting xr, vrij te vertalen in ‘extended reality’ of ‘alle vormen van geheel of gedeeltelijk met computers weergegeven realiteit’. Maar eigenlijk is er dus niets nieuws onder de zon en zijn ar, mr en xr toepassingen van vr-technologie, zoals die sinds de zestiger jaren van de vorige eeuw al in ontwikkeling zijn en sinds 2015 beter betaalbaar zijn geworden, in hoog tempo doorontwikkeld worden en een bredere toepassing vinden.
Mr als spectrum
Mixed reality is een academisch begrip uit de jaren negentig, waarbij aan de ene kant van het spectrum de fysieke werkelijkheid staat en aan de andere kant een honderd procent kunstmatig gegenereerde omgeving die onze hersenen in meer of mindere mate als werkelijkheid ervaren.
Alles dat niet ‘honderd procent echt is’ is of honderd procent kunstmatig gegenereerd, valt dus binnen gemengde realiteit of mixed reality, dat Microsoft als begrip heel handig en tijdig commercieel geclaimd heeft. Zo werden al snel na de Hololens mr/vr-brillen voor Windows 10 van een vijftal grote hardwarefabrikanten aangekondigd en werd de oorspronkelijk als holographic engine betitelde softwaretechnologie die in Windows 10 ingebouwd zou worden, uiteindelijk Windows 10 Mixed Reality. Ook kwam er een 3d-versie van Paint in de laatste Windows versie.
Stand van zaken
In de Amerikaanse Microsoft Store vind je momenteel vijf mr-headsets, variërend van driehonderd dollar voor de Lenovo Explorer tot vijfhonderd dollar voor de Samsung Odessey. De drie andere modellen zijn van Dell, Acer en HP. In tegenstelling tot de Hololens wordt de fysieke wereld om je heen niet via een (half-)doorzichtige spiegel en vizier getoond, maar met behulp van camera’s op de headset, die dus meedraaien met je hoofd alsof het je eigen ogen betreft.
Microsoft heeft zelf de ruimtelijke handcontroller ontwikkeld, waarvan er twee bij elke headset worden meegeleverd. De positie en houding ervan worden met dezelfde camera’s realtime geregistreerd en dat betekent dat je je virtuele handen kwijtraakt, zodra ze uit zicht zijn. De technologie zoals in de Hololens, waarbij de directe omgeving gescand wordt en als digitaal 3d-model kan dienen voor het verrijken van werkelijkheid om je heen, moet er wel al inzitten, maar is nog niet geactiveerd. Sinds 1 november is de Hololens ook in Nederland te koop bij Microsoft in 2 edities: De ontwikkelaars-versie kost 3300 euro en het zakelijke model bijna 5500.
Kortom, we staan nog maar aan het begin van een overal met vr verrijkte wereld, waarin Microsoft onder de noemer mixed reality zijn plek nadrukkelijk opeist.